Sara Stridsbergs HAPPY SALLY ges på Ribersborgs kallbadhus i Malmö

Sara Stridsbergs hyllade debutroman Happy Sally (2004) är berättelsen om Ellen, vars största dröm är att, liksom sin förebild Sally Bauer, simma tvärs över Engelska kanalen. Föreställningen som i höstas regisserades av Saga Gärde avslutar Malmö Sommarscens repertoar med ett unikt nattligt gästspel på Ribersborgs kallbadhus.

HAPPY SALLY är en skildring av två kvinnor med samma storslagna dröm och besatta av samma fysiska prestation. Den ena kvinnan är en avteckning av verklighetens Sally Bauer, som 1939 blev första skandinav att simma över Engelska kanalen. Bokens andra och, till skillnad från Bauer, fiktiva huvudkaraktär är Ellen, som 50 år senare anländer till Dover för att upprepa Bauers triumf.

Regissören Saga Gärde väver genom scengestaltning, nyskriven musik, ljusspel och filmprojektioner samman berättelsen om två kvinnors järnhårda vilja och brustna illusioner, i ett drömspel som ges på Ribersborgs kallbadhus i Malmö.

I rollerna ser vi Cecilia Häll (Tre Kronor, Spung, Du och jag), Regina Lund, Magnus Krepper, Zeth Nätterqvist Häll och Mimmi Gedda. Nyskriven musik från malmöbaserade electronicaproducenten Tobias Lilja. Lilja har gett ut fullängdsalbum hos amerikanska Nonresponse och n5MD och arbetar nu med en uppföljare för Berlinbaserade Big Mean Robot.

Projektet är ett samarbete mellan produktionsbolaget Share the Cake och Malmö Sommarscen.

Föreställningen ges endast två gånger 12 och 13 augusti kl 21.00. Premiär 12 augusti 2010.

Om regissören.
Saga Gärde är skådespelare och har medverkat i bland annat Spung (2002) på SVT och samarbetat med produktionsbolaget Dansk skalle i filmer som Fjorton suger (2004) och Du och jag (2006). 2009 regisserade hon Alexandra Dahlström i kortfilmsregidebuten Babysister. Happy Sally är Saga Gärdes debut som teaterregissör.

För mer information och för att komma i kontakt med någon i produktionen, kontakta:
info@sharethecake.se eller ring Josefine Hådell, presskoordinator: 0708-356 992.
Föreställningen är ett samarbete med Malmö Sommarscen och har fri entré.
yes@sharethecake.se.
www.sharethecake.se