Katalysen & Partners fördjupar samarbete med Sharpfin

Sharpfin AB – ett Stockholm-baserat fintech bolag som utvecklar nästa generations portföljsystem och rådgivningsstöd - tar hjälp av Katalysen & Partners i en nyemission på 5.25 miljoner kr. Sharpfin har de senaste två åren varit mycket framgångsrika inom sitt område och levererat sitt system till kunder som Nordnet och Privatconsult GmBH, vilket i det senare fallet utgör en viktig milstolpe i leverans till den enorma marknaden i tysktalande Europa.

-”Vårt samarbete med Katalysen & Partners har pågått under de senaste åren och deras stora nätverk av kapitalförvaltare och investerare har redan varit en viktig del av vår framgång.”, säger Markus Alin, VD för Sharpfin.

Sharpfin är inne i en pågående investeringsrunda och kommer att ta in 5.25 millioner kr till slutet av november, framförallt ifrån existerande investerare men också ett urval av nya strategiska. För att effektivisera denna process och hitta rätt personer, blir Sharpfin nu officiellt en partner till Katalysen.

-”Vi har arbetat nära Sharpfin de senaste åren bl.a. genom att min partner i Katalysen, Heiner Weber, har varit delaktig i styrelsearbetet sedan 2017.”, säger Peter Almberg, VD på Katalysen. Peter fortsätter: ”Vi är djupt imponerade av teamet på Sharpfin och deras förmåga i att bygga ett robust bolag som kan leverera förstklassigt systemstöd till kapitalförvaltare globalt.”

Sharpfin är redan etablerat på den svenska och österrikiska marknaden och håller på att ta in sina första kunder i Schweiz. Både Katalysen och Sharpfin har där en stark närvaro; Katalysen med lokalt kontor i Geneve och partner Heiner Weber som bor där och Sharpfin med VD Markus Alin som efter sina nio år i Zürichs finansvärld har ett digert nätverk i Schweiz.

”Katalysen och Sharpfin är en perfekt matchning!”, avslutar Markus Alin. ”Vi gillar att göra affärer på samma sätt. Vi har båda ett starkt fokus på marknaderna i Sverige och Schweiz och, sist men inte minst, vi delar samma värdegrund när det gäller transparens och att skapa värde för våra kunder och partners.”

Kontakt @ SharpfinMarkus Alin, VD, +46-70-840 41 00
E-mejl: markus@sharpfin.comBesök oss på: www.sharpfin.com

Kontakt @ KatalysenPeter Almberg, VD, +46-70–860 37 00
E-mejl: pa@katalysen.se
Besök oss på: www.katalysen.com

• Datorer, datateknik, programvaror

• partners
  • capital
  • venture
  • finance
  • fintech

Sharpfin är ett Stockholmsbaserat fintechbolag som levererar digitalt rådgivningsstöd och portföljsystem med stort fokus på användarvänlighet, effektivitet och kvalitet. Bolaget leds av Markus Alin med över 20 års branschvana att utveckla finansapplikationer varav 9 år i Zürich, Schweiz. Markus medgrundare är Billy Svensson som också är anvsvarig för utvecklingen av Sharpfins produkt för förmögenhetsförvaltning, Sharpfin Wealth Management Suite. Bolaget finns sedan December 2014.