Nobel Week Lights lyser upp Tysta Mari i samarbete med Sheraton, SPP & Skanska!

Passagen Tysta Mari mellan Sheraton Stockholm Hotel och ”Skanskahuset” är en av platserna för årets Nobel Week Lights. Installationen Tunnel Vision lyser upp gången mellan den 4–12 december. Ljusfestivalen arrangeras årligen av bland andra Nobel Prize Museum och Stockholms stad. Tunnel Vision är ett samarbete med Kungliga Konstskolan och mastersprogrammet Curating Art på Stockholms universitet.

Nobel Week Light hade sin premiär i december 2020 under brinnande pandemi, vilket omöjliggjorde ett traditionellt nobelfirande. I år är ljusfestivalen tillbaka med 21 installationer.

Jag ser verkligen fram emot Nobel Week Lights och ljuskonstverken som kommer att lysa upp våra stadsrum i Stockholm. Ljusfesten är ett härligt tillskott till de aktiviteter som sker under Nobelveckan och vi är glada att Tysta Marigången tillkommer som plats i år. Med verket Tunnel Vision hoppas jag vi får en spännande ljusportal som kan ge oss en ny upplevelse av den offentliga miljön, och vår roll i den”, säger Erika Lanner, VD på Nobel Prize Museum

Många stockholmare har en relation till Sheraton hotell och många har årens lopp antingen använt Tysta Marigången som en genväg mellan Tegelbacken och Klara västra kyrkogata eller tittat in och undrat om de ska våga ge sig in i mörkret. Nu bjuder vi in staden att upptäcka denna historiska plats under tio dagar då gången är upplyst, vars namn myntades 1970 inspirerade av caféet Tysta Mari, som låg där innan den stora Norrmalmsregleringen.

”Sheraton Stockholm Hotel har ett ambivalent förhållande till Tysta Marigången då den en gång i tiden var full av butiker, men idag är en oanvänd plats som vi mest använt som bagageutrymme under somrarna när hotellet är fullbelagt. Nu bjuder SPP, Skanska och Sheraton Stockholm in staden att upptäcka denna historiska plats under en vecka då gången är upplyst. Det är extra kul att Tunnel Vision sker i år då hotellet fyller 50 år!”, säger Lars van der Most, GM Sheraton Stockholm Hotel

Sheraton Stockholm ligger mitt i city med utsikt över gamla stan, Mälaren och stadshuset. Hotellet har 465 rum, 15 flexibla konferenslokaler, bankett, bar och brasserie.

Nobel Week Lights Stockholm är initierat och producerat av Annika Levin, Alexandra Manson, Lara Szabo Greisman och Troika AB. Evenemanget är en del av Nobelveckans program och genomförs i samarbete med Nobel Prize Museum och Stockholms stad med stöd av Stockholms Handelskammare och Rymdstyrelsen samt ett flertal övriga partners och belysningsföretag.

För mer information och bilder kontakta Benjamin Falk, Marketing Executive, benjamin.falk@sheraton.com eller 08-412 3601

Fotograf: Christian Ålund för Nobel Week Lights

• Semester

• sheraton

• Stockholm

Sheraton Stockholm är ett förstklassigt hotell beläget i centrala Stockholm. Hotellet erbjuder 465 rymliga gästrum med hög komfort med Sheraton Sleep Experience® sängar, Sheraton Club floor, Sheraton Fitness, Concierge och 24 timmars roomservice. Sheraton har även en av Stockholms mest flexibla konferensvåningar som kan ta emot events och konferenser för upp till 600 personer. Sheraton ingår i Marriott International, världens största hotellkedja med fler än 6800 hotell i 150 länder.