Sheraton Stockholm har minskat sitt koldioxidutstsläpp med 540 ton genom egen produktion av buteljerat vatten

Redan 2011 installerade Sheraton Stockholm som första hotell i världen Nordaq Fresh Water - ett eget vattenfiltreringssystem - vilket betydde att hotellet slutade att köpa in flaskvatten till sina gäster. Nu har hotellet tappat sin miljonte flaska och har då minskat sitt koldioxidutsläpp med 540 ton, vilket motsvarar 216 tur och returresor till Thailand eller 836 till Mallorca för en person.

”Sheraton Stockholm var det första hotellet i världen att installera Nordaqs mikrobryggeri för vatten. Bryggeriet har nu producerat över 1,000,000 flaskor stilla och kolsyrat Nordaq vatten och visar därmed på att lokalproducerad kvalitet och kvantitet kan gå hand i hand. Vi är hedrade över att kunna leverera det renaste premiumvattnet som finns, utan att belasta miljön”, säger Pelle Hallberg, vd på Nordaq Group.

”Innan Sheraton Stockholm installerade Nordaqs mikrobryggeri så köpte vi in buteljerat vatten från italienska och svenska producenter. Eftersom ambitionen att vara ett av Stockholms mest miljövänliga hotell är en prioritet för oss insåg vi snabbt fördelarna med att buteljera vattnet här på hotellet. Förutom att vi kan erbjuda våra gäster ett extremt rent och gott vatten – så är naturen den stora vinnaren”, säger Lars van der Most, vd på Sheraton Stockholm Hotel

Nordaqs patenterade vattenfiltreringssystem filtrerar det lokala kranvattnet direkt på plats. Orenheter och oönskade smaker filtreras bort samtidigt som vattnets naturliga salter och mineraler bibehålls. Vattnet kyls ner och serveras direkt i glasflaskor. Flaskorna diskas i speciellt utformade backar med stor precision och kan återanvändas gång på gång i ett slutet flöde. Varken dyra engångsflaskor, sophantering eller långa transporter behövs.

Sheraton Stockholm jobbar aktivt med att minska det ekologiska fotavtrycket genom en rad klimatsmarta åtgärder och sedan 2011 är hotellet både Svanenmärkt och miljöcertifierat med Gröna Nyckeln. Här är några av de miljöfrämjande åtgärder hotellet har implementerat.

• Alla hissar har ersatts av ReGen-hissar som drar 50% mindre energi än vanliga hissar
  • Alla engångsartiklar i plast så som sugrör och drinkpinnar är borttagna från restaurangen och baren
  • All el är svensk hydroelektricitet vilket i princip har 0% koldioxidutsläpp vid produktion
  • 89% av all fjärrvärme kommer från förnybara eller återvunna källor
  • Tusentals ledlampor har installerats
  • Ecotop- och Ecoflamespisar har installerats för att minska värme- och gasåtgången
  • Värme- och CO2sensorer styr husets ventilationssystem
  • Rörelsedetektorer har installerats i alla trapphus

Dessa åtgärder har bland annat betytt att Sheraton Stockholm har minskat energiförbrukningen med 17%, koldioxidutsläppen med 70%” och vattenförbrukningen med 26% sedan 2011.

• Partnerskap, samarbeten

• miljö
  • sheraton

• Stockholm

Sheraton Stockholm är ett förstklassigt hotell beläget i centrala Stockholm. Hotellet erbjuder 465 rymliga gästrum med hög komfort med Sheraton Sleep Experience® sängar, Sheraton Club floor, Sheraton Fitness, Concierge och 24 timmars roomservice. Sheraton har även en av Stockholms mest flexibla konferensvåningar som kan ta emot events och konferenser för upp till 600 personer. Sheraton ingår i Marriott International, världens största hotellkedja med fler än 6800 hotell i 150 länder.