Stoppa bojkottsförsök mot Israel i Coop Stockholm

Stoppa alla bojkottsförsök mot Israel
av: Lisa Abramowicz

Konsumentföreningen Väst, som ingår i Kooperativa förbundet (KF),  beslutade på sin stämma att driva frågan om en bojkott mot israeliska varor i Coops butiker.

Men i ett pressmeddelande samma helg förklarade KF att de inte kommer att  genomföra en sådan bojkott.

"KF:s och Coops kriterier vid val av leverantörer tar inte hänsyn till  nationalitet. Enligt KF:s policy ska en eventuell bojkott mot handel med enskilda länder avgöras av Sveriges regering och riksdag eller EU  och/eller FN", skrev KF i sitt pressmeddelande. Detta är glädjande.

Men den anti-israeliska kampanjen i KF:s (Coop) fortsätter i olika regionala föreningar bl.a. i Stockholm.

Texten är så grov att den inte kan bara anses vara Israel-kritisk utan även att motionären anser att Israel inte har rätt att existera. Det är inte svårt att se vad inspirationen kommer ifrån.

Palestinagrupperna i Sverige, PGS, en solidaritetsrörelse med omfattande  statligt stöd, vars PR-verksamhet i Sverige verkar ha tre syften:

- att svärta ned Israel så mycket som möjligt och övertyga allmänheten om att Israel inte är en demokratisk stat utan något av rättssamhällets kännetecken,
- att förtiga palestinska partiers politik och program såväl mot det egna folket som mot Israel,
- att arbeta för bojkotter, sanktioner och förbud mot investeringar i Israel.

Inte bara Coop står på PGS agenda, utan även Israels eventuella medlemskap i OECD.

Israel är en demokrati med sina fel och brister. Samtidigt måste man  minnas att Israel har lyckats bevara sin demokrati, trots att landet under hela sin existens har levat i en våldsam konflikt med alla eller flera av sina grannar. Att landet fortfarande har ockuperade områden som Västbanken och Golanhöjderna beror på att fredsavtal inte slutits. Den huvudsakliga skulden för detta kan inte bara läggas på Israel.

Mänskliga rättigheter är något som behöver bevakas världen över och de  kränks överallt - även i Sverige. Se institutet Freedom House rankning av demokratier. Där finns många länder som skulle ligga före i kön när det gäller bojkott.

Coop-medlemmar och andra, reagera med att skriva, mejla och ringa till  styrelsen för Coop-Stockholm. Mötet äger rum den 28 maj.

Lisa Abramowicz
Konsummedlem sedan 42 år - än så länge.