Barntåget till Ukraina

I en utställning producerad av Hjälpmedelsinstitutet presenterar mer än 50 svenska företag bra och roliga hjälpmedel för funktionshindrade barn. Svenska institutet och svenska ambassaden i Ukraina visar nu "Barntåget" i Kiev. Utställningen visar att funktionshindrade barn kan få bra hjälpmedel för det dagliga livet, för att gå i skolan och för att kunna leka och ha en bra och meningsfull fritid. Både barn och vuxna kan prova hjälpmedlen i den interaktiva utställningen. I anslutning till utställningen anordnas 11 seminarier om begåvningsstödjande hjälpmedel, sittande och förflyttning, ligga, stå och gå, stöd till barn med synskada och inlärningssvårigheter samt om att med datorstöd utveckla barn med olika funktionsnedsättningar. Personal från 5 specialskolor/institutioner i Ukraina kommer att få lära sig hantera såväl datorutrustningar. Mer än 200 personer har redan anmält sig för att delta i de olika seminarierna. Både på utställningen och i seminarier och workshops medverkar svensk personal med kunskaper om funktionshindrade barns behov av såväl hjälpmedel som metoder och specialpedagogik. Svenska institutet inbjuder även en georgisk expertdelegation till Kiev för att knyta kontakter med svenska och ukrainska handikappexperter. Utställningen visas 20 maj – 29 juni 2006 på Centre for Contemporary Art och invigs av Ambassadör John-Christer Åhlander den 19 maj Kontaktperson på Svenska institutet: Birgitta Tennander mobil 073-684 20 11 Handikappinstitutet, Birgitta Göthberg, email:birgitta.gothberg@hi.se.

Patrik Peter

Presskontakt Vik. chef för generaldirektörens stab +46 73 33 68 916