Innovative Sweden invigs i Berlin med nya svenska innovationer

> INNOVATIVE SWEDEN
> FELLESHUSET (DE NORDISKA AMBASSADERNA), BERLIN
> 12 MARS TILL 3 MAJ

Svenska institutets (SI) utställning Innovative Sweden är en plattform för diskussioner kring hur vi med hjälp av innovation inom ICT, miljöteknik, life science och gaming kan möta de utmaningar vi står inför idag och i framtiden. I morgon, 12 mars, invigs utställningen i Berlin av näringsminister Annie Lööf och Dr. Bernhard Heitzer, statssekreterare vid det tyska näringslivsdepartementet. Utställningen visas då för första gången uppdaterad med sex nya svenska innovationer. Utställningen invigs med ett program kring innovation och entreprenörskap.

– Tyskland lockar många unga svenska tillväxtföretag i dag. SI:s utställning Innovative Sweden som lyfter fram 20 spännande nya svenska innovationer är samtidigt en plattform för dialog och möten och vi hoppas att satsningen kommer att leda till nya samarbeten mellan tyska och svenska aktörer på innovationsområdet, säger Henrik Selin, chef för Avdelningen för interkulturell dialog på SI, som närvarar vid invigningen.

Följande nya innovationer till Innovative Sweden har valts ut av en expertgrupp:
- kraftförstärkande handske/grip strengthening glove (Bioservo Technologies)
- lifelogging-kamera/wearable camera for everyday photos (Memoto)
- MultiSensing™ Touch teknik (Neonode)
- touchless teknik/gesture control of mobiles (Crunchfish)
- klocka med pekskärm/silent touch screen watch (Mutewatch)
- Peepoo, en biologiskt nedbrytbar engångstoalett/hygienic sanitation (Peepoople)

Till invigningen har SI i samarbete med Sveriges ambassad i Berlin och Business Sweden tagit fram ett program med paneldiskussioner och seminarier på temat Från idé till färdig produkt. I programmet medverkar 13 av utställningens 20 unga tillväxtföretag samt ytterligare ett antal svenska och tyska tillväxtföretag. Syftet med utställningen och programaktiviteterna är att öka kunskapen om Sverige som ett av världens mest innovativa länder samt vara en kontaktyta för nya samarbeten.

Utställningen visas i Berlin fram till 3 maj. Därefter tas den vidare till Tokyo och Seoul. Under 2012 visades Innovative Sweden på fem platser i USA, Kanada, Brasilien och Kina. Den anpassas till respektive visningsplats där svenska utlandsmyndigheter med lokala parter utformar ett program tillsammans med SI.

För mer information om programmet: se bifogad fil. För mer information om Innovative Sweden: si.se/innovativesweden.

Vid frågor vänligen kontakta: Inger Envall, projektledare, 073-684 20 06, inger.envall@si.se Birgitta Tennander, programansvarig: 073-684 20 14, birgitta.tennander@si.se eller Martina Högberg, pressansvarig: 073-355 82 12, martina.hogberg@si.se.