Superintelligent sensor läser av förpackningar med glans

SICK lanserar en helt ny givare med banbrytande egenskaper. Den går under namnet Glare och är en lättanvänd sensor som används till att kontrollera och särskilja blankheten hos olika ytor. Glare detekterar och urskiljer glansnivåer på alla plana ytor.

Det som gör den särskilt intressant, är att den inte är känslig för tryck eller mönster och att den kan läsa av en transparent eller mönstrad tejp på vit kartong, ett vanligt förekommande krav inom till exempel läkemedelsindustrin.

För att kunna erbjuda detta har SICK tagit fram en patenterad lösning, kallad Delta-S, som innebär att produktens prestanda räknas som en milstolpe när det gäller sensorutveckling. Denna typ av givare, med kombinationen avancerad teknik och enkelt handhavande, har tidigare inte funnits på marknaden då glans på objektsytor hittills har betraktats som ett svårlöst problem för teknikerna.

Men nu finns alltså en lösning där glansegenskaper kan åtskiljas – oavsett färg, transparens eller mönster. Och det är inte bara transparenta etiketter som kan detekteras, utan även cellofan på förpackningar och skarvar mellan olika material som levereras på rullar.

Flera driftstyper kan konfigureras, beroende på vad som krävs för applikationen och inställningarna görs enkelt direkt på givaren eller via IO-link om man vill ha tillgång till all data. Via IO-link kan man även använda ett inriktningshjälpmedel som gör det lättare att sätta givaren i drift. En kombination av tillförlitlig drift och kostnadseffektivitet.

Återigen har SICK bekräftat sin ledande ställning inom området optoelektroniska sensorer för detektering av ett brett spektrum av objekt.