Tjetjeniens mödrar besöker Sverige – rapporterar om övergrepp och försvinnanden

Enligt människorättsorganisationer har tusentals människor försvunnit spårlöst i Tjetjenien. Det rapporteras att människor rövas bort nattetid och om massgravar. Vad är det som händer? Vart tar dessa människor vägen? Vilka ligger bakom försvinnandena? Hur går det med de fall som förts upp i Europadomstolen? Hur påverkas människorättsgrupper av den nya ryska organisationslagen? Den internationellt kända människorättsaktivisten Madina Magomadova, ordförande i organisationen Tjetjeniens mödrar, besöker Stockholm i morgon för att rapportera om den aktuella situationen i Tjetjenien. I samband med Sverigebesöket arrangerar Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen och Sida en pressträff torsdagen den 1 juni. På plats finns dessutom Magomed Jalcharo, jurist och en av de få manliga aktivisterna i Tjetjeniens mödrar. – Situationen är förskräcklig. Människor förs i väg på nätterna och försvinner spårlöst och det finns massgravar i området, säger Madina Magomadova. Organisationen arbetar bland annat med att registrera försvunna människor och göra efterforskningar. Medarbetarna söker och identifierar kvarlevor och försöker få politiker, säkerhetstjänst, rättsväsende och militär att ingripa mot övergreppen. Madina Magomadova har personligen drabbats hårt av våldsamheterna i norra Kaukasus. Hennes ene bror sköts till döds, medan den andre greps och försvann spårlöst. Magomadova och hennes kolleger lever under ständiga dödshot och har pressats på pengar från lokala makthavare. Tjetjeniens mödrar bildades 1995 och har sedan dess arbetat med människorättsfrågor i Kaukasus. Den räknas som den äldsta aktiva organisationen som verkar i området. För att kartlägga misstänkta övergrepp och brott har organisationen upprättat en databas och håller just nu på att bygga upp ett DNA-laboratorium i Groznyj. Organisationen driver ett antal rättsfall i Europadomstolen och lanserar i dagarna skriften ”The current situation in Chechnya: The Mothers of Chechnya on the problem of missing persons and human rights violations in Chechnya”. Sida stöder Tjetjeniens mödrars verksamhet och planerar att öka samarbetet påtagligt framöver. Journalister är varmt välkomna till pressträffen med Madina Magomadova och Magomed Jalcharo. Anmälan: press@sida.se. Datum och tid: 1 juni, klockan 10.00–11.00. Plats: Lilla Hörsalen, Sida, Sveavägen 20, Stockholm. Arrangörer: Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen och Sida. För mer information kontakta Sidas presstjänst, tel: 08-698 55 55.