Mariastugan. Foto: Peter Carlsson

MariaStugan tilldelas Vellinge kommuns Samhällsbyggnadspris år 2023!

Siegel är mycket stolta och glada över att Vellinge kommun tilldelar 2023 års Samhällsbyggnadspris till vårt senaste projekt, MariaStugan. Juryns motivering lyder:

"Vellinge kommuns Samhällsbyggnadspris 2023 tilldelas flerbostadshuset Mariastugan i Höllviken.

Med inspiration från Josef Franks möbler och arkitektur har Höllviken berikats med en ny grön pärla längs Falsterbovägen. Projektet utgör ett modernt framtidsinriktat boende i hyresform som kompletterar övrigt bostadsutbud i Höllviken. 36 hyreslägenheter med alla kvaliteter frän ett villaboende. Med en stor gemensam trädgảrd, privata terrasser och balkonger, swimmingpool och odlingslädor. Hyresgästerna har dessutom tillgång till gästlägenheter, gym, bastu och verkstad. Lägenheterna är av varierande storlekar och karaktärer, alla med egna värden.

Mariastugan har på ett föredömligt sätt förenat arkitektoniska kvalitéer och hallbarhet. Projektet är det första klimatneutrala i enlighet med det lokala initiativet LFM30 i Sverige.

Ett klimateutralt bygge innebär att man reducerar koldioxidsutsläppen under hela byggprocessen, från materialtillverkning och transporter till energiförbrukning på bygget.

Den urbana biologiska mångfalden främjas av rik växtlighet på gården och även klätterväxterna på fasaderna med ek från Sinclairsholm

Sammantaget bidrar dessa parametrar till projektets unika utformning.

Mariastugan är en förebild för hảllbart byggande för kommande generationer i Vellinge kommun."

Författaren genererade texten delvis med AI och har reviderat och redigerat innehållet.