Traineebloggen: Antagningsprocessen till Siemens traineeprogram i Solna

Traineebloggen: Antagningsprocessen till Siemens traineeprogram i Solna

Ansökan till Siemens traineeprogram i Solna är öppen ett par veckor till, närmare bestämt till den 26e januari. I tidigare inlägg har mina trainee-kollegor presenterat traineeprogrammets upplägg och hur det är att vara trainee på Siemens AB. Kanske har du redan lämnat in en ansökan och funderar nu på vad nästa steg är? Hur antagningsprocessen ser ut? Hur många steg den innefattar? Eller vad en assessmentdag innebär? Detta var några av de frågor som jag stod inför när jag sökte jobb för ett år sedan. Förhoppningsvis ska detta inlägg ge svar på lite av detta.

Känslan av att vara ”skoltrött” var inget jag upplevde efter gymnasiet och hoppade därför direkt på en civilingenjörsutbildning i industriell ekonomi på Luleå Tekniska Universitet, med en master inom innovation och strategisk affärsutveckling. Fyra år in i utbildningen började jag förstå vad mina gymnasiekompisar hade pratat om. Lyckligtvis var det kort där efter dags att påbörja examensarbetet vilket jag skrev på Siemens AB i Solna. Under arbetets gång utvecklads mitt intresse för Siemens ytterligare och det var ingen tvekan om att jag skulle söka till traineeprogrammet.

En tid efter att jag skickat in min ansökan blev jag meddelad att jag hade gått vidare till nästa steg i processen vilket innebar logiska tester samt en kortare videointervju vilken innefattade tre frågor. Några veckor efter att jag genomfört detta blev jag uppringd och inbjuden till Siemens assessmentdag, vilket gjorde mig både förväntansfull och nervös på samma gång. Hittills hade rekryteringsprocessen varit online-baserad men när det gällde assessmentdagen var det obligatoriskt att vara på plats på kontoret i Solna, som var nybyggt sedan ett par år tillbaka. Jag var spänd på att träffa de anställda på Siemens, övriga kandidater och framförallt inför vad dagen hade att vänta.

Inför assessmentdagen skickades information ut till oss kandidater. Förutom information kring plats, tid och eventuella resor för att ta sig till kontoret var det även information om dagens upplägg. Som ovan storstadsbo och tunnelbaneåkare var jag ute i god tid när det gällde att ta sig till kontoret. Skönt nog rullade trafiken som den skulle och jag kom till kontoret en stund innan dagen skulle börja. Väl där blev jag bemött av representanter från Siemens som visade mig till salen där vi skulle hålla till. I salen möttes jag av ytterligare Siemensrepresentanter, andra kandidater och en massa fika. Till slut var vi 12 kandidater som tagit oss dit.

Efter en kortare samling med information om dagen var det dags för den första punkten vilket var en introduktion till Siemens och graduateprogrammet. Trots att jag var påläst sedan tidigare tyckte jag att det var en bra start på dagen. Dessutom visade det att processen inte bara syftade till att öka Siemens intresse för oss kandidater, utan även att öka kandidaternas intresse för Siemens. Resten av dagen var uppdelad i tre delar:

1.Individuell presentation
Vi började med att presentera oss själva muntligt inför de representanter från Siemens som vi skulle möta under dagen. Denna presentation hade vi fått förbereda sedan tidigare. I informationsutskicket var det specificerat vad presentationen skulle innehålla och dess tidsbegränsning. Utan att ens hinna blinka var presentationen över och det fanns utrymme att andas ut en kort stund.

2.Gruppövning
I det andra steget var det dags för en gruppövning. Övningen genomfördes i mindre grupper, närmare bestämt i två grupper om sex personer vardera. Tillsammans fick vi en uppgift att lösa och några få riktlinjer för hur processen skulle se ut. Initialt fick var och en sätta sig in i uppgiften och sedan kort presentera inför gruppen sin syn på hur en lösning skulle kunna se ut. Därefter diskuterades alla lösningar gemensamt i gruppen och resultatet presenterades sedan inför de Siemensrepresentanter som observerat oss under övningen.

3.Intervju
Den tredje och sista delen av dagen innefattade en personlig intervju med chefer och HR-representanter, som även hade studerat oss kandidater under dagen.

Förutom dessa tre steg innefattade dagen även en del pauser med både fika och lunch. Traineerna från det dåvarande traineeåret medverkade under hela dagen vilket gjorde pauserna till ypperliga tillfällen att fråga om graduateprogrammet och Siemens som företag, eller om vad som helst. Det var med lättade steg jag lämnade Siemenskontoret efter att dagen var slut, hoppfull om att det skulle gå vägen. En kort tid efter fick jag erbjudandet om att bli en av de nya traineerna på Siemens AB inom verksamhetsområdet Digital Industries, vilket jag gladeligen tackade ja till! Idag är jag inne på min femte månad på programmet vilket hittills varit över förväntan med både roliga arbetsuppgifter och studiebesök, en brant lärandekurva och massa trevliga kollegor. Hoppas detta inlägg om min upplevelse av rekryteringsprocessen på Siemens AB har klargjort några av de frågeställningar ni kan tänkas ha och jag hoppas få se många av er på årets assessmentdag!

/ Ebba, trainee Siemens AB