Hagainititativets Klimatbokslut för 2018 "Fler når målen men utsläppen ökar"

Som medlemmar i nätverket Hagainitiativet vill Siemens AB tipsa om det Klimatbokslut för 2018 som nu finns tillgängligt på Hagainitiativets hemsida.

Klimatbokslutet och ett summerande pressmeddelandet finns att läsa på www.hagainitiativet.se.

Utdrag ur pressmeddelandet
"Klimatomställningen för Hagainitiativets medlemsföretag går snabbare än förväntat. Redan 2018 har 10 av 14 medlemsföretag nått målet om att minska sina utsläpp av växthusgaser med 40 procent. Det är två år snabbare än planerat. Sammantaget har Hagainitiativets företag minskat sina egna utsläpp av koldioxid med 762 000 ton sedan de började mäta. Som jämförelse är Sveriges totala utsläpp av koldioxid dryga 53 000 000 ton. Utsläppstrenden för Hagainitiativets företag är över tid mycket positiv. 2018 blev dock ett trendbrott eftersom utsläppen av växthusgaser jämfört med 2017 ökade med motsvarande sex procent, eller 193 000 ton koldioxid."

Siemens kommentar till Klimatbokslutet
Resultaten som presenteras i Klimatbokslutet visar tydligt hur företag kan bidra med mycket, men att samverkan på samhällsnivå krävs - inte minst när det kommer till lagstiftning, samt investeringar i infrastruktur. Siemens efterlyser tillsammans med de 13 övriga medlemsföretagen fler politiska åtgärder inom framförallt transportsektorn.

Siemens anser att en ökad grad av elektrifiering i transportsektorn är en nödvändighet för att kunna nå klimatmålen. Det behövs en plan som säkerställer att tillräcklig laddinfrastruktur byggs upp för att snabbt möta behoven från det ökande antalet laddbara personbilar, samt att omfattningen och takten på arbetet för elektrifiering av tunga transporter genom elvägar fortsätter.

Hagainitiativet är ett nätverk som består av företag från olika branscher som verkar för ett lönsamt näringsliv utan klimatpåverkan. I nätverket ingår förutom Siemens även Axfood, Coca-Cola European Partner Sverige, Folksam, HKScan Sweden, JM, Lantmännen, Löfbergs, McDonald’s, Nouryon, Preem, Stena Recycling, Stockholm Exergi och Sveaskog.