Möt vinnarna av det transeuropeiska Hack for Peace hackathonet

Möt vinnarna av det transeuropeiska Hack for Peace hackathonet

22 team från fem länder presenterade tekniska lösningar mot krig med fokus på psykisk hälsa, välbefinnande, minröjning och andra krigsfrågor. Tävlingen anordnades av Sigma Software Group, Tech Nation och House of Europe, förenade mer än 400 deltagare från Storbritannien, Sverige, Portugal, Polen och Ukraina.

Det första transeuropeiska hackathonet Hacket För Fred (eng. Hack for Peace), som syftade till att ta fram tekniska produkter för att bekämpa krigseffekter, har avslutats.

Evenemanget, som samlade över 400 deltagare, hölls i fem länder – Storbritannien, Sverige, Portugal, Polen och Ukraina. 22 lag, 24 experter och 10 mentorer samlades på en plats online mellan den 21 och 23 oktober för att skapa nya effektiva antikrigsprodukter. Hackathon inkluderade fyra huvudspår – cybersäkerhet, informationshygien och mediekrig; mental hälsa; barns utbildning; och logistik när det gäller krig.

Inom 48 timmar utvecklade lagen sina ideer. 13 lag tog sig vidare till semifinalerna där de presenterade sina projekt för domarna – riskkapitalister och teknikledare. Efter många överläggningar har juryn minskat listan till tre finalister och vinnare: AdagioVR, Bees Against Mines och Vesna Health. Vilka lösningar finns bakom dessa namn?

VINNARNA

AdagioVR introducerade en självstyrande och skalbar lösning för välbefinnande i virtuell verklighet. Stacken av terapeutiska tekniker bryter ner minnes- och känslomekanismen bakom det som skapar trauma, ångest, depression, utbrändhet, sömnproblem osv.

Användarna gör en resa genom en upplevelse i stil med ett videospel där de kan identifiera och övervinna de successiva problem som håller dem tillbaka. Med hjälp av visuella, auditiva och språkliga signaler kommer användarna att kunna återuppleva traumatiska upplevelser. Säkerställer både omedelbar lindring (på 20 minuter) och långsiktig effekt (8-16 sessioner).

Bees Against Mines. I dag bryts över 270 0002 km av Ukrainas territorium. Eftersom röjningsförfaranden är långsamma och farliga för minröjare har Bees Against Mines teamet skapat en lösning som kan ersätta direkt mänsklig inblandning med människokontrollerade drönare, som kostar mindre än $1 per kvadratmeter.

Vesna Health. Eftersom miljontals människor har flytt från Ukraina är den psykiska vården fortfarande otillgänglig och isolerad för dem. Teamet skapade en lösning som ger tillgång till högkvalitativ och prisvärd psykisk hälsovård och som bygger upp ett stödjande samhälle på vägen. Lösningen består av översatta videor, kostnadsfria gruppsessioner för varje social grupp, kostnadsfri gruppterapi för barn och betald gruppterapi med professionella terapeuter.

VAD ÄR DET SOM KOMMER HÄRNÄST?

Microsoft Portugal kommer att tillhandahålla sina tekniska tjänster till var och en av vinnarna för motsvarande upp till $150 000. House of Europe kommer att dela ut $15 000 till alla vinnare. Slutligen kommer Vesna Health, Terragon och United Help att få konsultationer från Sigma Software Labs och SID Venture Partners fond. Vi tror att vinnarna nu kommer att ha möjlighet att skala sina ideer och bygga prototyper och minimi livskraftiga produkter som kan bli verkliga produkter. Rekommendationer från investerare och mentorer hjälper dem.

“Hacket För Fred (eng. Hack for Peace) samlade dem som ville påverka och bidra till att skapa tekniska lösningar mot krig. Det var en fantastisk helg fylld med kreativitet och roligt, drivs av starkt mentorstöd. Vi vill tacka alla våra deltagare, experter och partner för deras hårda arbete och engagemang. Vi är mycket inspirerade av er,” säger Alexandra Govorukha, initiativtagare till Hacket För Fred (Hack for Peace) och chef för globala frågor på Sigma Software Group.

Arrangörer: Sigma Software Group, Tech Nation UK, och House of Europe.

Partners: Microsoft Portugal, Le Wagon, Google for Startups Campus Warsaw, Invest Stockholm, Startup Poland, Startup Portugal, Founder Institute Stockholm, GoTo 10, Startup Grind Nordics, LACS, Nutty Ventures AB, SID Venture Partners, Sigma Software Labs, Sigma Software University, Rzeczpospolita, SpeedUp Group, Blue Lake VC Accelerator, Techfugees, Startup Lisboa, TechUkraine, GDI Hub, Invest in Poznan, Tack Tech Ukraina, Polish-Ukrainian Startup Bridge, Impact Hub Stockholm, Linköping Science Park, och Insiders Network.

Statligt stöd: den Ukrainska startup-fonden, Ministeriet för digital omvandling i Ukraina, Sveriges ambassad i Polen, Ukrainas ambassad i Storbritannien, och Ukrainas ambassad i Sverige.

Regioner

Sigma är ett ledande konsultföretag som arbetar för att öka sina kunders konkurrenskraft. För att nå dit kombinerar vi vårt tekniska know-how med ett brinnande intresse för att ständigt utveckla bättre lösningar. Vi är 5 000 medarbetare i tretton länder.

Den Smyrnov

International PR Manager Sigma Software +38 093-14 25 299