Vy över Bergshamra

Hyresnämnden säger ja till renovering i Bergshamra

Signalisten har fått klartecken av hyresnämnden för renovering av cirka 300 lägenheter Bergshamra. Därmed kan planeringen för att genomföra renoveringsprojektet starta.

Renoveringsprojektet omfattar Signalistens lägenheter på Björnstigen och Rådjursstigen vid Bergshamra centrum. Bostäderna är uppförda under åren 1960-61 och en genomgripande renovering är nu nödvändig för att säkerställa väl fungerande lägenheter idag och många år framöver. Livslängden på de tekniska installationerna har uppnåtts, grundfunktioner som vatten, avlopp, elledningar och ventilation behöver åtgärdas.

– Det här är ett betydelsefullt besked för Signalisten. Hyresnämnden delar vår syn att renoveringen är nödvändig i dessa drygt 60 år gamla fastigheter och att de åtgärder som föreslagits ligger på en rimlig nivå, säger Magnus Nilsson (M), styrelseordförande på Signalisten.

– Vi vill erbjuda alla våra hyresgäster ett tryggt och modernt boende som är hållbart över en lång tid framöver. I dialog med våra hyresgäster kommer vi att planera för väl fungerande lösningar under tiden den genomgripande renoveringen pågår, säger Lars Jolérus, vd på Signalisten.

Bakgrundsinformation:

Under hösten 2019 hölls ett öppet hus för hyresgästerna för att presentera förslag på renoveringsåtgärder i lägenheter och allmänna utrymmen. Efter inhämtning av synpunkter presenterades ett slutförslag som hyresgästerna fick ta ställning till. Då inte alla hyresgäster godkände föreslaget gick ärendet vidare för avgörande i hyresnämnden.

Information om hyresnämndens beslut har gått ut till berörda hyresgäster.

För mer information, kontakta:

Magnus Nilsson (M), styrelseordförande Signalisten, 070-415 60 83