De nyanställda i projektet tillsammans med arbetsledare från Belles städ och Skurgubben samt ansvariga från Signalisten och Rikshem. Foto:Signalisten

Projekt i Hagalund ökar trygghet och skapar arbetstillfällen

Stärkt närvaro och tillsyn ska öka trivsel och trygghet i Hagalund. Signalisten och Rikshem startar i februari ett gemensamt projekt, Fokus Hagalund, som också skapar nya arbetstillfällen inom Solna stad.

Boende i bostadsområdet Hagalund har liksom många andra delar av samhället upplevt en minskad känsla av trygghet i och omkring fastigheterna. Trots tidigare genomförda insatser upplevs området fortfarande som ostädat och eftersatt, vilket leder till att de boende känner sig otrygga och att trivseln har minskat. Därför gör nu Signalisten och Rikshem med flera aktörer en gemensam satsning i projektet ”Fokus Hagalund” för att tillsammans öka både trygghetskänsla och trivsel i området.

– Genom att kraftigt öka skötsel, tillsyn och närvaro i och kring fastigheterna vill vi skapa trivsel och öka tryggheten för de boende i området. Fler nöjda hyresgäster ökar naturligtvis även bostädernas attraktivitet och värde, säger Magnus Nilsson, (m), styrelseordförande i Signalisten.

Fokus Hagalund bidrar även till nya arbetstillfällen inom Solna stad då boende i Solna har fått möjlighet att söka jobb i projektet. Totalt har fem personer anställts av Signalistens och Rikshems avtalade företag för städtjänster som ska ansvara för utbildning och arbetsledning av de nya medarbetarna. Förhoppningen är att de efter projektet kan gå vidare inom dessa företag eller söka andra jobb.

Vi är glada över att tillsammans med Signalisten, Arbetsförmedlingen och våra avtalade städföretag, Skurgubben och Belles städ, kunna tillskapa arbeten och utbildning för sökande som är lokalt anknutna till Hagalund och Solna. Vår förhoppning är att detta ska vara en start på ett långt fortgående samarbete med fokus att öka trivsel och trygghet i våra områden, säger Alexander Karlsson, förvaltare Rikshem.

Insatserna som genomförs inom ramen för Fokus Hagalund syftar inte bara till att motverka otrygghet och minskad trivsel, det ska även minska de otaliga och kostnadskrävande punktinsatser där akuta städningar, saneringar och möbelrensningar genomförts på nästintill daglig basis, säger Lisa Holmer, administrativ förvaltare Signalisten.

Projektet Fokus Hagalund startar i februari och kommer att pågå under en 12-månadersperiod. Satsningen görs inom Signalistens och Rikshems fastigheter i Hagalund tillsammans med Solna stad, Arbetsförmedlingen samt städföretagen Belles städ och Skurgubben.

Bostadsstiftelsen Signalisten är Solna stads allmännyttiga bostadsstiftelse. Tillsammans med det helägda dotterbolaget Solnabostäder äger och förvaltar Signalisten cirka 4000 lägenheter och knappt 200 verksamhetslokaler i fastigheter runt om i Solna. Vi hyr även ut drygt 7000 bilplatser inklusive de som hyrs ut på uppdrag av Solna stad. Signalisten har cirka 75 anställda. Se mer information på www.signalisten.se.