Solna

Signalisten får högre betyg i årets hyresgästundersökning

Årets hyresgästundersökning visar att Signalisten får högre betyg från hyresgästerna jämfört med den senaste mätningen.

Det förbättrade betyget gäller både service- och produktindex som är de två övergripande mätområdena. Serviceindex som bland annat berör Signalistens servicegrad, bemötande och upplevelse av trygghet ökade till 82,4 procent jämfört med 80,0 procent (2018). Produktindex som mäter lägenhet, allmänna utrymmen och utemiljö ökade från 73,7 (2018) till 76,4 procent i årets mätning.

- Det är glädjande att se att hyresgästerna trivs hos Signalisten och att de senaste årens intensiva insatser inom bland annat trygghet och städning återspeglas i enkätresultaten, säger Magnus Nilsson (M), styrelseordförande Signalisten.

Exempel på områden som ökat mest sedan den senaste mätningen 2018 är städning i fastigheten, trygghet, temperatur och ventilation i lägenhet. Bland de områden som minskat syns bland annat felanmälanprocessen, bemötande och profilfrågor. Resultatet för utemiljö ökar i årets enkät men är ett område som har förbättringspotential jämfört med branschindex som också visas i enkätresultatet.

- Vi vill tacka alla som tagit sig tid att svara på den här relativt omfattande enkäten. De goda omdömena tar vi med oss men ser också tydligt att det finns områden där vi behöver förbättra oss. Vi har redan börjat planera för åtgärder inom till exempel utemiljö och trygghet under 2021, säger Robert Engholm, förvaltningschef Signalisten.

Läs mer om enkätresultatet på www.signalisten.se.

Om undersökningen

Signalistens hyresgästundersökning skickas ut vartannat år via Aktiv Bo till både lokal- och bostadshyresgäster. Nytt för denna gång var att samtliga hyresgäster fick enkäten, från tidigare cirka hälften. Totalt svarade cirka 59 procent. Tack vare att en stor del av fastighetsbranschen använder samma verktyg är det även möjligt att jämföra resultaten mot andra motsvarande bostadsföretag.

Signalisten är Solna stads allmännyttiga bostadsstiftelse. Tillsammans med vårt helägda dotterbolag Solnabostäder äger och förvaltar vi ca 4000 lägenheter och knappt 200 verksamhetslokaler i fastigheter runt om i Solna.