På bild: Emelie Regnell, hållbarhetsansvarig på Signalisten och Magnus Nilsson, styrelseordförande på Signalisten

Signalisten går med i Allmännyttans klimatinitiativ

Signalisten i Solna har beslutat att gå med i Allmännyttans klimatinitiativ, ett gemensamt upprop för att minska utsläppen av växthusgaser. De två övergripande målen i initiativet är att de allmännyttiga bostadsföretagen ska vara fossilfria senast år 2030 och att energianvändningen minskar med 30 procent.

Signalisten ansluter sig nu till de 160 företag med sammanlagt drygt 616 000 lägenheter som hittills gått med i Allmännyttans Klimatinitiativ. Initiativet, som lanserats av allmännyttans branschorganisation SABO, uppmuntrar de allmännyttiga bostadsföretagen i Sverige att bidra konkret till klimatomställningen.

– Signalisten har alltid varit duktiga på att göra hållbara val och minska sin klimatpåverkan. Att vi nu ansluter oss till klimatinitiativet visar att vårt arbete inom hållbarhet är både målmedvetet och långsiktigt, säger Magnus Nilsson (m), styrelseordförande i Signalisten.

Hållbarhetsarbetet ingår som en naturlig del i vår verksamhet och att gå med i initiativet känns värdefullt. Med gemensamma krafter är jag övertygad om att vi kan göra skillnad, säger Emelie Regnell, hållbarhetsansvarig på Signalisten.

– Att vi inom allmännyttan tar ansvar i klimatfrågan känns både självklart och angeläget. Särskilt efter den här rekordvarma sommaren och budskapet från FN:s klimatpanel om att det krävs stora och snabba utsläppsminskningar för att nå Parisavtalets 1,5-gradersmål, säger Anders Nordstrand, vd på SABO.

Läs mer om Allmännyttans klimatinitiativ här.