Pressmeddelande -

Signicat levererar säker självbetjäning till 3,8 miljoner pensions- och fondsparare – AMF ökar servicen med kostnadseffektiv Internetlösning för e-ID och e-signering

Stockholm 25 januari, 2011 – Signicat AB och AMF avtalar om Internetbaserad självbetjäningstjänst för e-legitimering och signering som berör ca 3,8 miljoner pensions- och fondsparare. AMF kan med lösningen erbjuda sina kunder en säker och användarvänlig Internettjänst för legitimering och elektronisk signering av avtal, dokument och överenskommelser. Självbetjäningen minskar kostnaderna för administrationen inom AMF samt effektiviserar nykundsprocessen. Lösningen tas i drift under första kvartalet 2011.

Signicat, marknadsledande i norra Europa inom elektronisk legitimering och signering, levererar självbetjäningstjänst till AMF. Totalt kommer ca 3,8 miljoner pensions- och fondsparare ta del av den nya tjänsten. Signicat´s lösning för AMF avser elektronisk legitimering och signering på motsvarande sätt som den elektroniska självdeklarationen, PPM och flertalet Internetbanker.
Lösningen innebär att nya och befintliga kunder snabbt och säkert kan legitimera sig med sin e-legitimation för signering av dokument och avtal på distans direkt i datorn. Självbetjäningen ökar kundservicen och tillgängligheten samtidigt som den spar tid och minskar kundens egen insats. För AMF resulterar lösningen i reducerade kostnader genom ett snabbare flöde, minskad administration, pappers- och posthantering.

Kostnadseffektiv implementation
System och tjänster från Signicat erbjuds som hostad tjänst med certifierade plug-in och connectorer för samtliga ledande plattformar vilket förenklar och minimerar kostnaden för implementation. Lösningen för AMF levereras med Signicat .NET Connector, certifierad och tillgänglig i Windows Server catalog. Med connectorn implementerar och driftsätter AMF lösningen med egna resurser utan osäkra utvecklingskostnader.
– AMF arbetar ständigt med att göra det lättare för den enskilda spararen att engagera sig i sin pension. Genom den nya självbetjäningstjänsten kan våra kunder enkelt göra många av sina ärenden som rör pensions- och fondsparande direkt med sin e-legitimation, vilket många har efterfrågat, säger Robert Schuman, CIO på AMF.

Knutpunkt för 14 miljoner identiteter
Den skalbara lösningen ger AMF möjlighet att erbjuda sina kunder identifiering via de flesta större utgivarna av e-legitimationer, både offentliga och privata. Bland dessa finns BankID, Telia och Nordea samt ett större antal nordeuropeiska utgivare. Signicat är en knutpunkt som idag hanterar över 14 miljoner identiteter i norra Europa vilket kommer AMF till godo.

Skalbar totallösning för framtiden
Inbyggda funktioner och tilläggsmoduler ger AMF en framtidssäker totallösning. Med avancerade funktioner som Signicat Workflow hanteras avtal och dokument som ingår i ett attestflöde med flertalet signaturer i flera nivåer, samt Signicat SignIT Multi där flera dokument på ett tidsbesparande sätt kan signeras simultant.
– Vi erbjuder en totallösning med en portfölj av avancerade moduler som ger kunden extra trygghet inför framtiden, säger Anders Liman, Regional Sales Manager för Signicat. AMF har valt att använda Signicat ID som identifierar kunden vid inloggning, Signicat SignIT som hanterar signeringen av dokument och avtal samt Signicat .NET Connector som säkerställer en enkel implementation.

För mer information kontakta:
Anders Liman, Regional Sales Manager Arne Vidar Haug, Business Manager
E-mail: anders.liman@signicat.com E-mail: arne.vidar.haug@signicat.com
Phone: +46 (0)703 451 177 Phone: +47 930 60 304

• självbetjäningstjänster
  • nykundsprocess
  • amf
  • signering
  • eid
  • e-signatur
  • e-legitimation
  • e-avtal
  • bankid

Signicat AB, är ett helägt dotterbolag till Signicat AS. Företaget är privatägt och grundades 2007 med säte i Trondheim, Norge. Internationell representation finns i Stockholm, Oslo, och Trondheim. Signicat erbjuder ett totalkoncept med fokus på identitetstjänster och signering av digitala dokument och datafiler. Lösningar från Signicat erbjuds som hostad tjänst och betjänar idag ca 14 miljoner identiteter i norra Europa. Bland Signicat´s många kunder återfinns If, Tryg, EnterCard, SEB, PayEx, Resurs Bank, VGregion, Norway Post. Som vinnare av IDDY Awards, korades Signicat SignIT till världens bästa identitetslösning 2009.