Sigtunahöjden - nominerad till två ärofyllda priser i hållbarhetens tecken

Sigtunahöjden - nominerad till två ärofyllda priser i hållbarhetens tecken

Nyligen kom nyheten att Sigtunahöjden är nominerad till Svenska Mötespriset i kategorin Årets Miljöinitiativ för sitt arbete med de globala målen. Kort därefter kom nyheten att Restaurang Skog, Sigtunahöjdens restaurangkoncept, är nominerad till 360° Eat Guide inom kategorin hotell.

Nyheterna om de båda nomineringarna kommer i samband med Sigtunas Hållbarhetsmånad Gröna november, en månad där aktörer inom nätverket Hållbar Destination (ett nätverk inom Destination Sigtuna) visar upp hur de arbetar med hållbarhetsfrågor för att blicka framåt och inspirera varandra och sina kunder att arbeta mer hållbart.

Svenska Mötespriset och Årets Miljöinitiativ

Syftet med Svenska Mötespriset är att lyfta fram och synliggöra de mötesanläggningar som gör det där lilla extra och är pionjärer inom nytänkande och hållbarhet för att inspirera övriga, samtidigt som vi vill rikta strålkastarljuset på initiativ som inte alltid får den uppmärksamhet de förtjänar.

Kategoripriset Årets Miljöinitiativ går till den anläggning som tagit nya initiativ till hållbara förbättringar utefter sina egna förutsättningar under föregående år. Syftet med detta pris är att inspireras av varandra och därför bedömer juryn nya initiativ som kan anpassas till andra verksamheter och inte en anläggnings hållbarhetsarbete som helhet. Vinnaren annonseras på galamiddagen under Svenska Mötens stämma 23 november.

Nominering, Sigtunahöjden:

Sigtunahöjden är en av de första mötesanläggningarna i världen att koppla hela sin verksamhet till FN’s 17 globala mål för en hållbar utveckling. Genom att redovisa sitt hållbarhetsarbete samt sätta upp konkreta mål som kontinuerligt utvärderas, är Sigtunahöjden ett föredöme för andra hotell, konferens- och mötesanläggningar.

360 Eat Guide

360°Eat Guide är den första guiden för restauranger och hotell som utvärderar både gastronomi och hållbarhet i ett.

De nominerade i 360 ° Eat Guide hotellkategorin utökar kontinuerligt sin kunskap om hållbarhet, de vidtar åtgärder för att förbättra och försöka påverka sina gäster att agera med större insikt och ansvar. Restaurangerna väljs ut genom besök och intervjuer med de ansvariga kockarna samt bedömningar efter noggrant utvalda kriterier vad det gäller gastronomi och hållbarhet. Vinnaren presenteras den 23 november.

Lotta Boman

Presskontakt VD Marknad +46 733 54 93 54

Lena Andersson

Presskontakt Vice VD & Platschef +46 8-592 576 10
Amaru Segura

Presskontakt Digital marknadskoordinator Marknad +46735031786

Tillsammans för en hållbar framtid

Sigtunahöjden är en mötesanläggning i världsklass som älskar utveckling och hållbarhet. ”Tillsammans för en hållbar framtid” är vår vision och vi drivs av hållbarhet på riktigt, att jobba tillsammans, att lära ut, att lära av varandra samt att skapa dagens wow!

Sigtunahöjden hotell & konferens
Hertigvägen 7