Vino all'altezza (Vin på höjden)

Under de närmaste två månaderna så kommer vi fokusera på det varma och härliga landet i söder, Italien! Ni kommer få möta det italienska köket med dess genuina smaker och även utsökta viner allt i från Piemonte, Venetien till Toscana.

Till en av middagarna så bjuds det på en läcker Piccata på broccoli som serveras med tempererat ägg, friterad kapris, luftigt broccoliskum och en citron- och sardellvinägrett. Att börja kvällen med ett glas bubbel höjer inte bara stämningen utan sätter även fart på aptiten med dess höga syrlighet.

Vi serverar därför en Prosecco Terra Organica som är ett ekologiskt mousserande vitt vin från producenten Val d'Oca i Venetien.

Det är ett välbalanserat, fruktigt och friskt vin med toner av röda och gröna äpplen samt ett inslag av citrus. Proseccon och dess friska smak passar utmärkt ihop med syrlig och salt mat, vilket vi dels hittar i den  krispiga Piccatan och i citron- och sardellvinägretten. Sälta och syra i maten får vinet att upplevas rundare och mjukare.

Just faktorer som dessa är något vi jobbar mycket med. Att vinet och maten ska kombineras och matcha varandra.

En bra kombo förhöjer både smaker och er upplevelse hos oss.

Benvenuti!

Anna Dagergård