​Sigtuna Meetings sätter klimatet i fokus

Sigtuna Meetings klimatrapporterar och kompenserar varje år sedan 2009. Nu har klimatrapporterna för supermiljöåret 2015 presenterats för Sigtuna Meetings båda hotell- och konferensanläggningar Stora Brännbo och Sigtunahöjden. Företagen som ägs och leds av Björn Jonzon och Lotta Giesenfeld Boman som har haft hållbarheten i fokus under en lång tid och anläggningarna blev Svanenmärkta som nummer nio och tio i Norden redan 1999.

Verksamheternas klimatpåverkan för 2015 har beräknats utifrån energianvändning, förbrukning av köldmedia, tjänsteresor och extern tvätt. För Sigtunahöjdens del uppgick de totala utsläppen från dessa aktiviteter till 60 ton CO2e. Detta innebär glädjande nog en minskning med 17 ton jämfört med 2014. För Stora Brännbo, som är en anläggning från 1950-talet var motsvarande klimatpåverkan 125 ton CO2e vilket innebär en minskning med hela 24 ton jämfört med 2014.

"Det är en mycket glädjande utveckling", säger Björn Jonzon, VD på Stora Brännbo. "En stor del av minskningen beror på ett aktivt arbete att minska vår energiförbrukning. Stora Brännbo deltar sedan 2014 i EU-projektet Nearly Zero Energy Hotel vilket verkligen satt fokus på att minska energiförbrukningen. Än så länge är minskningen endast en följd av intrimning av våra befintliga system. Det är när vi så småningom byter till bergvärme och installerar solceller som vi kommer få den verkligt stora minskningen av vår energiförbrukning och därmed våra CO2-utsläpp."

Nytt för i år är att även köttets och fiskens klimatpåverkan har beräknats. Det har blivit en ögonöppnare eftersom det visar sig att CO2-utsläppen från maten är lika stora eller större än de från energiförbrukningen. Sigtunahöjdens totala utsläpp för kött, fisk och skaldjur under 2015 var ca 164 ton CO2e och för Stora Brännbo 119 ton.

Enligt Lotta Boman, VD på Sigtunahöjden kommer det nu tas en diskussion kring hur menyerna ser ut och hur utsläppen kan minskas från den mat som serveras gästerna:
"Frågan är om vi ska börja klimatkompensera även för dessa utsläpp? Kanske är det en kostnad som ska belasta kunden. Det kommer även leda till krav på oss som företag att redovisa vad de olika alternativen vi har på vår meny innebär för klimatpåverkan så att vi möjliggör för våra kunder att göra ett aktivt val. En spännande utveckling åt helt rätt håll!"

Se filmen om Stora Brännbos väg mot nära noll energihotell: https://www.youtube.com/watch?v=8Fgw2PWMJx8