Sigtunahöjden får Safe Hotels säkerhetscertifiering

Från att Sigtunahöjden återuppbyggdes efter branden år 2013 har anläggningen haft som målsättning att bli Safe Hotel-certifierat. Theo Richter, ansvarig för IT-nätverk, teknik och fastighet, har arbetat för att förbättra säkerheten på anläggningen. I april tidigare i år genomfördes en certifieringskontroll av Safehotels Alliance AB som därefter presenterade en handlingsplan för anläggningen. Denna handlingsplan har sedan legat till grund för säkerhetsarbetet på Sigtunahöjden. Nu kan vi stolt berätta att vi numer är Sigtuna stads första säkerhetscertifierade hotell- och konferensanläggning på nivå Certificate Level enligt ”The Global Hotel Security Standard ©”.

”Att vi har nått vår målsättning att bli en Safe Hotel-certifierad anläggning är en del av det utvecklingsarbete som ständigt pågår inom Sigtuna Meetings. Nu kan vi erbjuda våra gäster en säkerhetsanpassad anläggning; något som vi ser som en stor konkurrensfördel.” säger VD Lotta Boman.

”Idag känner jag mig både stolt och glad över att vårt gedigna arbete har lett fram till en certifiering! För oss är det självklart att arbeta med säkerhet. Vi är en internationell mötesplats där gäster från hela världen ska kunna känna sig trygga och väl omhändertagna. Det är en mycket central del i vår värdskapsfilosofi.” berättar Theo Richter.

Certifikatet The Global Hotel Security Standard © har utvecklats för att möta marknadens ökande efterfrågan på säkra hotell. Genom att ta fram en certifiering initierad av en tredje part har Safehotels Alliance AB underlättat för kunder att hitta hotell- och konferensanläggningar med ett starkt säkerhetstänk. Motiveringen till Sigtunahöjdens certifikat lyder:

Sigtunahöjden är en mycket välskött och kvalitetsmedveten anläggning som ser säkerhet och trygghet för gästen som ett prioriterat område. Genom sitt kontinuerliga arbete med brandförebyggande och säkerhetshöjande åtgärder påvisar Sigtunahöjden att man lever upp till de krav som Safehotels ställer på en certifierad anläggning.

(I bilden från vänster: Lotta Boman, Theo Richter, Frida Helin, Lena Andersson & Evelina Högstedt)

• säkerhet
  • security