Stora Brännbo har chans att bli ett Nära Noll Energihotell!

Stora Brännbo har nyss fått reda på att vi har gått vidare i urvalsprocessen för att bli ett av fjorton hotell i Europa att ingå i EU-projektet Nearly Zero Energy Hotels. Projektet går ut på att hjälpa deltagande hotell till en energiförbrukning nära noll. Just nu är vi en av fem kandidater i Sverige och efter sommaren ska två av dessa väljas ut för att slutligen få delta i projektet.

Det första urvalet har till stor del baserats på vilka möjligheter det finns att genomföra förändringar och vilket engagemang som de sökande visar i frågorna. Nästa steg i urvalsprocessen är att de fem nu utvalda anläggningarna kommer få genomgå en energianalys. Utifrån resultatet av den analysen väljer projektet ut två hotell som ska representera Sverige.

Detta är fantastiskt spännande för oss och vi ser verkligen fram emot resultatet av energianalysen i höst. Energiförbrukningen är en av de miljöfrågor som vi kommer fokusera mycket på framöver så detta projekt kommer precis i rätt tid för oss säger Hanna Bergendahl, hållbarhetsansvarig på Stora Brännbo.

Stora Brännbos vision är att bli ledande i Norden på hållbarhetsfrågor inom hotell och konferensnäringen. Att få möjlighet att delta i ett projekt som detta skulle ge ytterligare inspiration och drivkraft i frågorna menar Björn Jonzon VD på Stora Brännbo.

Stora Brännbo Konferens och Hotell blev i april i år det andra hotellet i Norden att klara Svanens tuffare kriterier för hotell, restaurang och konferens. Nu fortsätter satsningarna och ett spännande arbete med fokus på hållbarhet under hösten!

Läs mer om projektet Nearly Zero Energy Hotels på http://www.sust.se/projekt/nearly-zero-energy-hotels/

Stora Brännbo: www.storabrannbo.se

• hållbarhet
  • svanen
  • nearly zero energy hotel
  • stora brännbo

• Stockholm

Sigtuna Meetings är en betydande aktör inom Sveriges mötesindustri och består av två av Sveriges främsta mötesanläggningar, Stora Brännbo och Sigtunahöjden. Med 15 minuter från Arlanda flygplats, 200 hotellrum, 53 möteslokaler, gym, spa, event samt prisbelönta kök är Sigtuna Meetings en part att räkna med i mötessverige. Sigtuna Meetings ägs och drivs i privat regi. Detta bidrar till ett stort personligt engagemang vilket är en del i Sigtuna Meetings framgång. Sigtuna Meetings ska vara en positiv partner som ger människor energi och uppmuntrar till ömsesidig utveckling.

Anläggningarna är svanenmärkta klimatneutrala företag med ambitionen att tillhöra toppskiktet av konferensanläggningar i Norden. Sigtuna Meetings är utvalda av Svenska Möten, medlem i IACC och en del av Destination Sigtuna
Ägarna till Sigtuna Meetings blev utvalda till årets företagare 2011 och kommer med den utmärkelsen i ryggen att jobba ännu hårdare för att skapa de absolut bästa förutsättningar för framgångsrika möten.

Hanna Bergendahl

Hållbarhetsansvarig Miljö & Hållbarhetsfrågor +46 8 592 575 00