​Sigtuna stadsängar – Sveriges första virtuella stadsdel

För första gången i Sverige blir det nu möjligt att i verkligheten uppleva en framtida stadsdel virtuellt. 3D-animeringar läggs i skikt ovanpå den verklighet som betraktaren i realtid fångar in med kameran i sin smartphone eller läsplatta.

– Vill du få känslan av hur Sigtunas nya stadsdel kommer att se ut när den är färdigbyggd? Då är du välkommen att besöka Sigtuna stadsängars informationsplats vid det nyplanterade äppelträdet intill Pilsborondellen, säger Kim Hultén, verksamhetschef för Sigtuna stadsängar Exploaterings AB. – Ladda först ned gratisappen ”Sigtuna stadsängar” från App Store eller Google Play. Sedan kan du uppleva stadsdelen virtuellt med hjälp av en smartphone eller läsplatta. 3D-animeringarna smälter samman med den verkliga miljö som ligger bakom din enhets kamera och skapar en unik bild av hur stadsdelen kommer att se ut, fortsätter Kim Hultén. Den nya stadsdelen kan också ses i 3D på Sigtuna stadsängars hemsida.

Samma teknik som i Pokémon Go

Plattformen som används vid 3D-visualiseringen av Sigtuna stadsängar är densamma som används i det populära spelet Pokémon Go. Företaget 3D Interactive STHML, som skapat Sigtuna stadsängars 3D-visualiseringar, har utvecklat tekniken genom att på ett unikt sätt kombinera olika programvaror för en optimal 3D-upplevelse.

Första stadsdelen i 3D

3D Interactive STHML startades 2010 och har förutom Sigtuna stadsängar även nationella kunder som exempelvis Bredbandsbolaget, Saab Group och Riksbanken. – Sex år är rätt gammalt i vår bransch och som bolag har vi skapat flest 3D-appar i Sverige, berättar Michael Spuhl, ägare och grundare av 3D Interactive STHML. – Nu i veckan åker vi till Sigtuna stadsängar för att på plats göra de sista finjusteringarna i 3D visualiseringen. Vi mäter, programmerar in höjder och vinklar från topografin samt lägger in skuggor, så att 3D-modellerna smälter in perfekt med verkligheten. Tidigare har den här 3D-tekniken bara använts för att visualisera några enstaka hus i Sverige, så Sigtuna stadsängar blir först i landet med att visa en hel stadsdel, säger Michael Spuhl.

Förberett för Virtual Reality

– Inom några år kommer det att bli enklare att koppla s.k. 3D-glasögon till en smartphone för olika virtuella 3D-presentationer, inklusive Virtual Reality (VR). Tekniken med Virtual Reality finns redan, men om något år kommer nya mobiler med cirka 40 % högre prestanda, fortsätter Michael Spuhl. – Det öppnar för mer avancerade och detaljerade 3D-animeringar. Sigtuna stadsängar skulle då kunna utöka 3D-visualiseringen och erbjuda besökare 3D-glasögon, så att de kan promenera runt i den nya stadsdelen och i 3D se det som ännu inte har byggts.