Gå direkt till innehåll
Turako tecknar 20-årigt hyresavtal och Internationella Engelska skolan planerar att öppna portarna hösten 2021 i Stadsängarna

Pressmeddelande -

Nu är det klart. Internationella Engelska skolan, IES, öppnar i Stadsängarna. Planerad öppning för skolan är höstterminen 2021. Turako AB har tecknat ett 20-årigt hyresavtal med Internationella Engelska skolan. Cirka 600 elever väntas gå i den nya skolan som blir en F-9 skola. Turako utvecklar också en förskola för cirka 130 barn.

Internationella Engelska skolan, IES, är en välrenommerad skola med mycket goda resultat. Tillsammans med Turako etablerar sig nu IES i Sveriges mest hållbara stadsdel.

- Vi är mycket glada att avtalen nu är klara och att Turako kan påbörja byggnationen så att stadsdelen inom en snar framtid får en fin byggnad med kvalitativ utbildning för stadsdelens och kommunens barn. Därtill ser vi med glädje att Turako adderar 130 förskoleplatser. Detta tillsammans med närliggande natur, mountainbikebanor, skidspår, gym, restauranger, affärer, vårdcentral och mer därtill ger vår stadsdel alla förutsättningar att vara en plats där barn och vuxna kan leva, bo och trivas säger Kim Hultén Verksamhetschef Sigtuna stadsängar Exploaterings AB.

Det blir en två parallellig grundskola med årskurserna F-9. När den är fullt utbyggd kommer skolan att ha cirka 600 elever. För att ställa sig i kö till skolan besök Internationella Engelska skolans hemsida.

- Vi är glada att tillsammans med Turako vara del av Sigtuna kommuns satsning på fler skolor och bra utbildning för alla elever oavsett bakgrund. Många föräldrar i området har länge efterfrågat en IES-skola, och det är därför glädjande att vi nu kommer bygga en helt ny skola i Sigtuna. Vi ser fram emot att välkomna alla elever till fräscha nya lokaler där de i en lugn och trygg studiemiljö kommer att motiveras till att göra sitt bästa, säger Cecilia Marlow, tf VD för Internationella Engelska Skolan

Skolan som Turako kommer att uppföra byggs helt i trä och är miljöcertifierad enligt Svanen och följer väl stadsdelens gestaltningsprogram.

- Vi är mycket glada över att vara en del av utvecklingen i Sigtuna stadsängar och att få utveckla ännu en skola tillsammans med Internationella Engelska skolan. Stadsängarna kommer att bli något alldeles extra och vi är positiva till samarbetet med såväl Sigtuna stadsängar som Sigtuna kommun säger Magnus Widén, VD Turako.

Från Sigtuna kommuns sida är man positiv till den nya skolan.

- Skolan kommer att ligga på kort promenadavstånd från de cirka 900 bostäder som kommer att finnas när stadsdelen är färdigbyggd. IES blir ett fint komplement till vårt befintliga utbildningsutbud. Dessutom passar skolans internationella prägel utmärkt i vår kommun. Redan för tusen år sedan var vi en internationell mötesplats, det gäller än idag som värdkommun för Stockholm Arlanda Airport med hela världen runt hörnet, säger Pernilla Bergqvist (L), ordförande i barn- och ungdomsnämnden i Sigtuna kommun.

Ämnen

Sigtuna stadsängar Exploaterings AB som ägs av Bonava (fd NCC Boende) och det kommunala bostadsbolaget SigtunaHem, leder utvecklingen av Sigtuna stadsängar – en helt ny stadsdel belägen cirka 1500 meter norr om gamla Sigtuna stadskärna. Totalt uppförs cirka 900 bostäder fördelat på hyresrätter, bostadsrätter, villor och radhus. Dessutom byggs lokaler för restauranger, butiker, skola, fritids och förskola. Detaljplanen antogs 2016. Första inflyttning våren 2019.

Planeringen av stadsdelen har präglats av en omfattande medborgardialog via en visionsstyrd stadsplaneringsprocess, vilket är unikt i Sverige. Inför uppförandet av Sigtuna stadsängar finns ett uttalat fokus på social, ekonomisk, ekologisk och demokratisk hållbarhet och de utvecklare som satsar på hållbar stadsplanering premieras.

Magdalena Larhed Eriksson

Presskontakt Marknadsansvarig

Sveriges mest hållbara stadsdel

Sigtuna stadsängar Exploaterings AB bildades 2015 och ägs av Bonava (fd NCC Boende) och SigtunaHem. Bonava är en av Nordeuropas ledande bostadsutvecklare. SigtunaHem är Sigtunas kommunala bostadsbolag som äger och förvaltar över 4 600 bostäder.

Sigtuna stadsängar Exploaterings AB leder utvecklingen av Sigtuna stadsängar – en helt ny stadsdel belägen cirka 1500 meter norr om gamla Sigtuna stadskärna.

Sigtuna stadsängar blir en miljösmart, levande, trygg, praktisk och intressant plats att leva på. En stadsdel med alla upplåtelseformer och bostadstyper – kombinerat med bland annat restauranger, butiker, skola, fritids och förskola. Totalt uppförs cirka 900 bostäder.

Planeringen av stadsdelen har präglats av en omfattande medborgardialog via en visionsstyrd stadsplaneringsprocess, vilket är unikt i Sverige. I ett formellt rådslag arrangerat av kommunen 2013, sade drygt 2000 av de röstande invånarna, med klar majoritet, ja till den nya stadsdelen. Inför uppförandet av Sigtuna stadsängar finns ett uttalat fokus på social, ekonomisk, demokratisk och ekologisk hållbarhet och de utvecklare som satsar på hållbar stadsplanering premieras.

Detaljplanen antogs av Sigtuna kommunfullmäktige 2016, första inflyttning våren 2019 och i början av 2030-talet väntas den nya stadsdelen vara helt klar.

Äpplet som blivit en symbol för Sigtuna stadsängar och även finns i bolagets logotyp, är hämtat från ett mycket gammalt äppelträd som växer i området. Äppelträdet med sina 408 cm i omkrets runt stammen och vars frukt representerar en tidigare helt okänd äppelsort, är troligen Sveriges största äppelträd och helt unikt i sitt slag.

Sigtuna stadsängar
BOX 486