Ett hållbart sätt att montera keramik utomhus

Ett hållbart sätt att montera keramik utomhus

Schönox Balterra för keramik på balkong och terrass

Nu är våren på väg och lusten att fixa till uteplatsen eller  balkongen ökar. Att montera keramik utomhus är dock en konst då det är mycket  viktigt att från början se till att vatten inte tränger in, vilket senare kan  skapa problem. Schönox Balterra systemet ser till att detta problem inte uppstår  genom att dränera bort regnvatten. Vi erbjuder två olika system, skillnaden är  bygghöjden, men bägge systemen ser lika effektivt till att keramiken sitter där  den ska på balkongen eller terrassen och under många år framöver.

Det är viktigt att välja keramik och läggningsmönster med omsorg när det ska monteras ute. Innan man börjar arbetet är det viktigt att kontrollera följande; finns det ett tätskikt? Vilket väderstreck ska plattorna ligga i? Hur mycket solexponering kommer plattorna att få? Hur stora är de? Behövs rörelsefogar och hur ska de planeras in? När det gäller rörelsefogarna har vi tagit fram en tabell som tar hänsyn till hur utsatt keramiken kommer att vara. Tabellen finns i broschyren som ett hjälpmedel för att planera fogarna.

Vi har tagit fram CAD-ritningar för bägge systemen för att  det ska vara enkelt att rita in den färdiga konstruktionen, lager för lager. De finns att ladda ner på Schönox hemsida.