Injektera med Sika iSystem

Injektera med Sika iSystem

Sika Sverige är sedan slutet av 2011 återförsäljare av Cementas mikrocement. I detta samarbete har Sika utvecklat en ny generation injekteringstillsatsmedel, Sika iSystem.

Att Sika nu tillhandahåller både cementen och tillsatsmedlen gör att vi arbetar med ett produktsystem och utvecklingen av detta - det är ju trots allt det sammansatta injekteringsbruket som räknas.

Sika iSystem består av ett dispergeringsmedel, Sika® iFlow-1, och en bindetidsaccelerator, Sika® iAcc-1. Med iSystem kan ett injekteringsbruk erhållas som uppfyller de tekniska krav som ställs i projektet.

Med Sika iSystem styrs brukets reologiska egenskaper, och därmed spridningen i bergssprickor. Oberoende av brukets reologi kan bindetiden justeras med bibehållen inträngningsförmåga.

Att Sika arbetar med ett system ger en fördjupad kunskap och förståelse för injekteringsbrukets egenskaper och beteende. Denna kunskap ligger till grund för vår produktframtagning och för vårt injekteringsarbete i helhet.

Sika är en global spelare med över 100 års erfarenhet inom en rad olika områden i byggsektorn. Tunnel & gruvindustrin ligger extra varmt om hjärtat för det var här Sika startade. Sika har sedan länge varit leverantörer av tunnelsystem innehållande membran, fogband, sprutbetongtillsatser, fiber mm. Som leverantörer av cementbaserad injektering har nu Sika ett komplett system för tunnelbyggnad.

Sika välkomnar befintliga och nya kunder att ta kontakt för konsultation och samråd inför och i injekteringsprojekt.

Sika är en världsomspännande koncern med omkring 13 000 anställda i 74 länder. Vi utvecklar och levererar kemiska specialprodukter och know-how inom industriell limning, betongteknik och vattentätningar för bygg och industri.

Sika grundades i Schweiz 1910 och har under årens lopp utvecklat lösningar som möjliggör banbrytande arkitekturprojekt och avancerade tekniska konstruktioner över hela världen. Sika Sverige AB etablerades 1950 och har i dag 70 anställda.