Linervent - ny smart metod för täta ventilationssytem

Linervent - ny smart metod för täta ventilationssytem

Spara tusentals kronor per lägenhet och år

Ventilation som läcker kan kosta din fastighet mycket. I ett typiskt flerbostadshus med läckande ventilationskanaler kan man tappa värme nog för att värma mer än 5 villor. Det blir givetvis dyrt, och läckaget är en riktig miljöbov!

Genom att täta kanalerna sparar du pengar från dag ett och gör en insats för miljön.

Utveckling i samarbete

Linervent AB och Sika Sverige har tillsammans utvecklat ett kompositmaterial som blåses in i kanalen från vinden eller från taket. Denna nya moderna metod innebär minimala störningar för de boende då åtkomst i lägenheterna endast behövs i någon timme under de två dagar som installationen normalt tar. Produkten är extremt flexibel, vilket gör att man slipper håltagningar och andra rivningsinsatser när man renoverar.

Förutom att du tjänar pengar från dag ett gör en kanaltätning med Linerventmetoden också annan nytta:

• Gör att ditt ventilationssystem klarar OVK
  • Begränsar spridning av oönskade odörer (cigarettrök, matos, lukt av sopor, etc)

Flexibelt material

Ett foder av brandsäkert kevlarmaterial impregneras med en brandsäkerpolymer. Det blåses sedan in i ventilationskanalen som blir extremt tät. Materialet är flexibelt och klarar olika former och diametrar i samma kanal. Materialet är registrerat i Byggvarubedömningen och av Sunda Hus. Materialet har brandklass B S1–D0 vilket gör att det är godkänt för ventilationskanaler i flerbostadshus.

Exempel från verkligheten – Enköpingshus kommer att tjäna 1,6 miljoner med Linervent.

Efter en ombyggnation av ventilationssystemet på Vårfrugatan hade många av de boende stora problem med os som inte sögs ut vid matlagning och dålig innemiljö. Vid en undersökning fann man att tidigare insatser som gjorts för att åtgärda problemen varit mer eller mindre verkningslösa och att den ursprungliga tegelkanalen var väldigt otät.

CH Vent som har ramavtal med Enköpingsbostäder kallades in för att ta ett nytt helhetsgrepp runt ventilationen i huset. Problemen som fanns identifierades och lösningen blev att täta de ursprungliga tegelkanalerna med Linerventmetoden.

Kanalerna i huset är nu helt täta och de boende är mycket nöjda. I en enkät som CH Vent gjort visas att de problem som tidigare fanns med matos har helt försvunnit. Efter en injustering så visade det sig att den varma luft som nu sugs ut ur huset gått ner med över 50%. Det har lett till stora besparingar som i sin tur gör att insatsen betalar för sig själv på fem år.

Över materialets livstid kommer Enköpingsbostäder att tjäna 1,6 miljoner kronor på sin täta ventilation.

Kontakta Linervent för mer information.