Sika förstärker inom Industrigolv

Sika Sverige AB förvärvar Pelplast Utveckling AB i Vadstena. Förvärvet innebär att Sika utökar sitt sortiment med främst härdplastprodukter och därmed stärker sin position inom segmentet Industrigolv.

Integrationen av golvteknologi och produkter från Pelplast betyder att Sika nu kan utöka och bredda sitt produktsortiment på den svenska marknaden och samtidigt nå en större marknad, speciellt med sk kompaktgolv i norra Europa och senare även på världsmarknaden.

Pelplast är känt för sin innovationsförmåga som resulterat i en rad specialprodukter för golv med höga krav på estetik och funktion. Med nyförvärvet får Sika nu tillgång till en intressant produktportfölj och teknologi som i kombination med den kunskap och erfarenhet som finns i bolaget ger en rad olika möjligheter. Man kommer nu i ännu högre grad att kunna presentera kostnadseffektiva lösningar som möter ställda funktions- och miljökrav.

Personalen hos Pelplast erbjuds anställning i Sika Sverige AB och har låtit meddela att de är mycket nöjda. Verksamheten kommer att fortsätta i Vadstena och integreras i Sikas svenska organisation.

Kenneth Reinerstedt, Pelplasts ägare:

- "Alla känner till Sika i byggbranschen, namnet och företaget är respekterat efter snart 100 års verksamhet inom byggkemi och finns idag representerat i drygt 70 länder. Det kan inte kännas mer hedrande för mig och min personal att Sika nu förvärvar Pelplast Utveckling AB. Sika satsar på vår fabrik och tar våra produkter och idéer vidare ut i världen. Vi kan inte önska oss bättre förutsättningar än vad Sika erbjuder."