Pressmeddelande -

Jihad Jane Irländsk-svensk dokumentär från 2020 av Ciaran Cassidy Visas på SVT DOX torsdag den 3/12 klockan 22.30. (SVT Play 29/11).

Jihad Jane

Irländsk-svensk dokumentär från 2020 av Ciaran Cassidy

Visas på SVT DOX torsdag den 3/12 klockan 22.30. (SVT Play 29/11).

Om filmen

2007 sätter dåvarande Al-Qaida-ledaren Abu Omar al-Baghdadi ett pris på den svenske konstnären Lars Wilks huvud – för att denne avbildat profeten Muhammed som rondellhund. Samtidigt har Colleen LaRose, en 45-årig arbetslös missbrukare i Pennsburg, Pennsylvania fått kontakt via internet med en grupp fanatiska islamister, bestämt sig för att konvertera och tagit sig namnet Jihad Jane. Hennes dröm om att bli någon, att bli odödlig, väcks när hon bestämmer sig för att resa till Europa och bli den som utför mordet. Men inget går som planerat. Jihad Jane är en bisarr historia om en misslyckad terrorist, om kärlek, besvikelse och internets kraft, i skuggan av 11-septemberattackerna.

Radiodokumentären Jihad Jane och rondellhunden (2014) gjordes av svenske Martin Johnson i samarbete med irländska Ciaran Cassidy, vars version för den irländska radiopubliken hette Jihad Jane - Echo Chamber. Nu har Ciaran Cassidy gjort en dokumentärfilm byggd på samma berättelse, Jihad Jane, som gick upp på biograferna i Storbritannien och på Irland i början av 2020.

”We are excited for ‘Jihad Jane’ to screen on SVT. We have been working on this documentary film for over six years, and Sweden was the centre of a story, and we are excited after all that work that Swedish audiences now will get to see our film.”

Ciaran Cassidy

Ciaran Cassidy är just nu aktuell med radioproduktionen Where is George Gibney? på BBC Sounds. Hans film, The Last Days of Peter Bergmann (2014) visades på Sundance Film Festival och tilldelades pris för bästa Irländska kortfilm.

Jihad Jane är producerad av Morgan Bushe, Fastnet Films, i samproduktion med Anna Byvald, Silver Films AB och Sander Verdonk och Thomas den Drijver, New Amsterdam Film Company med stöd från Screen Ireland, BAI, RTE, Section 481, Netherlands Film Fund, Netherlands Production Incentive, SVT och Svenska Filminstitutet

Kontakt: Anna Byvald// Silver films// info@silverfilms.se

Trailer

Om filmen Jihad Jane i utländsk press