Ny webbtjänst stoppar gratisätare

Webbtjänsten Simple Signup hjälper alla festfixare - företag och privatpersoner - att hålla reda på vem som kommer och vem som har betalat

Har du någon gång fixat något där alla ska betala för att vara med? En fest, resa, middag eller möhippa/svensexa, där alla ska betala en del? Då vet du hur struligt det är att hålla reda på anmälningar och betalningar. Vissa svarar via mail, vissa över telefon. Vissa betalar cash, vissa sätter in pengar på ditt konto. Överföringarna går långsamt i banksystemet och oftast saknas referens för inbetalningar. Ibland tvingas du själv betala för dem som anmält men inte dyker upp.

Den nya webbtjänsten Simple Signup löser det här problemet. Här kan du skapa en egen anmälningssida för din fest. För dina gäster fungerar det precis som att köpa en flyg- eller konsertbiljett. De anmäler sig och betalar samtidigt, till din fest. Du får en gästlista, där alla har betalat, och pengar på ditt konto. Tjänsten är kostnadsfri och öppen för alla festfixare. Det är bara att registrera sig på sajten, lägga upp sin fest, och börja bjuda in.

"Vi är själva arrangörer och vi var trötta på att lägga så mycket tid på just anmälningar. Det gästerna minns är själva festen, inte hur mycket tid jag lagt ner på deltagarlistor och avstämning mot Bankgiro, därför byggde vi Simple Signup". Säger Bodil Abelsson, grundare till bolaget.

Simple Signup vänder sig till alla festarrangörer, stora som små. Walter Carvajal, grundare av 52 Service, är en etablerad festarrangör och gillar Simple Signup. "Tjänsten ger mig koll på vem som kommer och vem som har betalat. Det sparar mig väldigt mycket tid", säger Walter Carvajal.

Tjänsten kan användas för alla anmälningar, också om festen är gratis. Förutom till sociala evenemang som fester, resor, middagar och vinprovningar kan tjänsten användas för seminarier, kurser, sporttävlingar, träningar och medlemsavgifter. Tjänsten kan också användas för att sälja biljetter.

www.simplesignup.se

• deltagare