Magnus Lindström, Chefsförhandlare på Sinf

Nytt kollektivavtal mellan Sinf och IF metall (industriavtalet)

Sinf har idag enats om ett nytt kollektivavtal med IF Metall för industrin som gäller fr o m den 1 juni 2023. Det nya avtalet sträcker sig över 24 månader och ryms inom märket, 7,4 procent.

Sinf har tecknat ett nytt kollektivavtal med fackförbundet IF Metall. Avtalet gäller arbetare inom industrin.

- Förhandlingarna har präglats av samförstånd och kreativitet och resulterat i bra lösningar inte bara för medlemsföretagen utan även för de anställda, säger Sinfs chefsförhandlare Magnus Lindström och tillägger att det känns bra att vi nu har ett avtal på plats i god tid innan det nuvarande löper ut.

Avtalen gäller under perioden 1 juni till 31 maj 2025 och omfattar löneökningar med 4,1 procent från 1 juni 2023 och 3,1 procent under 2024. Utöver löneökningarna höjs lägstalönerna med 1350 kronor första året och 1013 kronor andra avtalsåret. Avtalet innehåller också en utökning av delpensionen med 0,2 procent.

Parterna har också enats om ändringar i allmänna villkor:

• Bland annat har det införts förbättrade regler för tidsbegränsade anställningar i form av vikariat och förenklingar vid provanställning.
    • Parterna har också enats om graviditetslön och fördröjd uppsägningstid vid uppsägning under ledighet i samband med graviditet.

I samband med avtalsförhandlingar så har parterna också kommit överens om en utvidgning av yrkesintroduktionsanställning för nyanlända arbetstagare som saknar yrkeserfarenhet eller där erfarenheten måste prövas.

Ämnen

Sinf är en arbetsgivarorganisation. Vi vänder oss till företag som har behov av juridisk rådgivning inom arbetsrätt, affärsjuridik och affärsutveckling. Företag kan använda Sinf som sitt huvudkontor med egen bolagsjurist. Vi hjälper bland annat våra medlemmar med att tolka och skriva avtal, lösa frågor vid förhandlingar, ge råd kring personalfrågor och teckna våra egna kollektivavtal och hängavtal. www.sinf.se

Arbetsgivarorganisation för industri- och tjänsteföretag

Sinf är en service- och arbetsgivarorganisation. Vi vänder oss till företag som har behov av juridisk rådgivning inom arbetsrätt, affärsjuridik och affärsutveckling. Företag kan använda Sinf som sitt huvudkontor med egen bolagsjurist. Vi hjälper bland annat våra medlemmar med att tolka och skriva avtal, lösa frågor vid förhandlingar, ge råd kring personalfrågor och teckna våra egna kollektivavtal och hängavtal. www.sinf.se