Virpal Singh vinner Urban Resilience Challenge

Virpal Singh, 25 år, från Stockholm, är vinnare av årets Urban Resilience Challenge och får tillbringa sommaren på Singularity University i Silicon Valley. Urban Resilience Challenge går ut på att ta fram en idé eller ett projekt som använder ny teknik på ett innovativt sätt, som bidrar till en förbättrad miljömässig och social resilience och som har möjlighet att positivt påverka en miljard människor.

Finalen i Urban Resilience Challenge ägde rum på Finansieringsdagen på Berns salonger och Virpal Singh presenterade som en av fem finalister sitt projekt ”RoboSweeper”.RoboSweeper är ett självgående avfallshanteringsfordon som utnyttjar innovativa tekniklösningar inom bland annat artificiell intelligens, robotik och sensorteknologi för att förbättra urbana miljöer och människors hälsa.

En enig jury korade Virpal till vinnare med motiveringen att han både i sin projektidé och i sina karriärval uppvisar en god förståelse för de möjligheter som finns för att applicera ny teknik och ett starkt engagemang för globala utvecklingsfrågor.

Juryn bestod av Maja Brisvall, VD, Shift institute, Victor Galaz, forskare, Stockholm Resilience Center, Ulla Hamilton, Borgarråd, Stockholm Stad, Claudia Olsson, Global Challenges Advisor, Singularity University, Hannes Sjöblad, Sverigeambassadör, Singularity University och Marta Skundric Sjögren, Investment Manager, Northzone.

Virpal Singh är i vardagslag entreprenör inom it-system och it-säkerhetslösningar och har tidigare bland annat arbetat med verksamhetsutveckling på ett hjärtsjukhus i Addis Abeba. Virpal har en M.Sc. i Medical Engineering från Kungliga Tekniska Högskolan (2010) och en M.Sc i Projektledning från Karlstads Universitet (2011).

Som vinnare av Urban Resilience Challenge säkrar Virpal en plats på det mycket eftersökta Graduate Students Program på Singularity University sommaren 2014. De åttio platserna har tiotusentals sökande och kostar normalt 30 000 USD.

Virpal Singh säger i en kommentar: ”Jag känner mig mycket hedrad över att ha fått möjligheten att åka till SU. Jag vill använda den här chansen för att bygga vidare på mitt engagemang att hitta lösningar på mänsklighetens stora utmaningar, inte minst inom ohälsa och att förbättra kvinnors möjligheter till egen försörjning.”

Hannes Sjöblad, Sverigeambassadör för Singularity University och initiativtagare till Urban Resilience Challenge, kommenterade ”Virpal Singh kommer med sina många goda egenskaper att vara en utmärkt ambassadör för Stockholm och Sverige på SU i sommar. I ett större perspektiv är vi mycket nöjda över att ha fått en stor grupp svenska entreprenörer och innovatörer att tänka kring de riktigt stora globala frågorna och komma bortanför app-ekonomin härhemma.”

Hannes Sjöblad, Ambassadör för Singularity University i Sverige
Tel: +46 735 353 000
hannes.sjoblad@singularityu.org
www.singularityu.org

Virpal Singh, vinnare Urban Resilience Challenge 2014
Tel: +46 737 586 865
Email: info@vsconsulting.se
Web: www.vsconsulting.se

Om Urban Resilience Challenge

Urban Resilience Challenge är en innovationstävling med syftet att ta fram ideer för att göra den omfattande urbanisering som just nu pågår världen över mer hållbar – socialt, resursmässigt och/eller ekologiskt. Tävlingen är ett samarbete mellan Singularity University, Shift Institute, Stockholm Stad, Stockholm Resilience Center, Sqore och Veckans Affärer. Mer information finns på http://gic.singularityu.org/sweden

Om Singularity University

Singularity University, grundat 2008, är en utbildningsinstitution baserad i NASA Research Park i Silicon Valley och vars mission statement är att “utbilda, inspirera och ge förutsättningar för ledare att använda exponentiell teknik för att tackla mänsklighetens största utmaningar”. Singularity Universitys progra omfattar både den årliga tioveckors sommarkursen och kortare executiveutbildningar och event för företagsledare och politiska beslutsfattare.

• Naturvetenskap

• singularity university