Synonymer.se får ny ägare

Sinovum Media har genom ett auktionsförfarande administrerat av konkursförvaltare Advokatfirman Kjallgren förvärvat websajten synonymer.se. Sajten var tidigare i ägo av Adweb AB. Köpeskilllingen upgick till 305 002 kr.

Synonymer.se har funnits på Internet sedan 2005 och har blivit den mest populära synonymordboken på svenska på nätet med i snitt 80 000 besök per vecka. Den har en trogen skara användare som använder den på daglig basis, men också mycket bra positioner i sökmotorerna vid relevanta sökord, vilket ger en stark tillströmning av användare därifrån.

Sajten använder sig av Göran Walters synonymordbok, utgiven i tryck av Albert Bonniers förlag. På synonymer.se finns både ett svenskt lexikon och en engelsk ordbok för att slå upp synonymer på respektive språk.

David Stockelberg, affärsutvecklare på Sinovum Media, berättar att man redan hunnit genom några tekniska förändringar för att höja användarfunktionaliteten.

- Vi har länkat alla uppslagsord i databasen så att de ord som ges som resultat vid en sökning också är klickbara om de är uppslagsord. Klickar man på dem får man enkelt fram en lista över deras synonymer. Vi har också infört en så kallad autocomplete, vilket betyder att man får förslag på sökord när man börjar skriva i sökfältet.

Sinovum Media driver sedan tildigare nischade resesajter och börjar med köpet av synonymer.se att bredda sin portfölj.

- Det finns många svenska websajter som presterar dåligt i förhållande till sin potential. Vi kommer sannolikt att göra fler förvärv de kommande månaderna, säger David Stockelberg.

• Ny media

• bonniers