Bright Day Graphene, grundat av Malin Alpsten och Anna Carlsson, tillverkar grön grafen utan negativ inverkan på planeten sedan 2017.

Svenska Bright Day Graphene tilldelas 75000 euro för banbrytande innovation

Förra veckan presenterades de 50 kvinnoledda nystartade företag inom deep-tech som fått medel via det nya pilotprogrammet Women TechEU. SIO Grafen har pratat med Malin Alpsten, CEO på Bright Day Graphene som är ett av tre svenska bolag som erhåller 75 000 euro för sina banbrytande hållbara innovationer.

Hej Malin Alpsten! Hur känns det att ta emot ett sånt här besked?
– Det är otroligt roligt att bli uppmärksammade för det vi gör och få bli en del av detta nätverk av kvinnliga tech-företagare i Europa. Pengarna kommer gå till att starta ett projekt där vi kommer slipa på vår affärsmodell och utveckla både en prisstrategi och en IP-strategi, något vi ser väldigt mycket fram emot.

Du driver ett framgångsrikt bolag i en het bransch. Vad är viktigast att satsa på för att fler kvinnor ska lyckas inom deep-tech tror du?
– Inom det här området finns många bra möjligheter för kvinnor, det handlar bara om att bestämma sig för att man vill. Men det är högre risk i att driva eget bolag, och att göra det inom deep-tech är ett långsiktigt projekt. Hur planerar man in föräldraledighet, bostadslån och annat när man driver en start-up? Det är svårt och jag tror att det är en viktig anledning till att få kvinnor väljer att starta eget.

”En nyckel till att få in kvinnor i teamet är att ha kvinnor i teamet från början.”

Vad kan andra företag inom teknik och innovation göra för att anställa fler kvinnor?
– Att vi är kvinnliga grundare gör att vi attraherar väldigt många kvinnor när vi rekryterar. Det indikerar att en nyckel till att få in kvinnor i teamet är att ha kvinnor i teamet från början. Många fantastiska kvinnor har sökt sig till oss, det finns otroligt mycket kompetens att ta tillvara på. Vi jobbar mycket med lekfullhet och frihet för att skapa ett innovativt klimat, men det är också viktigt att kunna hantera motgångar och lära sig av allt det som inte blir som man tänkt sig.

Slutligen, vad vill du förmedla till forskningsvärlden i dag den 8 mars?
– It is not about being a woman or a man, it’s about being yourself!

Bright Day Graphene
Grundat: 2017
Huvudkontor: Kista
Medlem i SIO Grafen: Sedan 2020
Gör: Tillverkar grön grafen av lignin utan negativ inverkan på planeten. Jobbar utifrån övertygelsen om att materialprestanda och effektivitet går hand i hand med hållbarhet och miljövänlighet.

Eleonor Hendar

Presskontakt Kommunikatör SIO Grafen 0767-759419