Grafen ger förbättrade barriärer i kartong

Grafen ger förbättrade barriärer i kartong

Livsmedelsförpackningar med extremt goda barriäregenskaper kan skapas med tillsatt grafen. Det visar ny svensk forskning.

Ett slutfört projekt inom det strategiska innovationsprogrammet SIO Grafen visar på lyckade resultat där termoplastiska biopolymer-grafen filmer har tagits med goda barriäregenskaper.

Det är forskningsinstitutet RISE, grafentillverkaren 2D fab och kartongutvecklaren Holmen Iggesund Paperboard som gemensamt utvecklat konceptet. Målet är att ta fram ett material för extrusionsbeläggning av kartong till livsmedelsförpackningar och man tror på en produkt på marknaden inom tre-fem år.

– Utöver de lovande barriäregenskaperna har filmerna också mycket god vidhäftning till kartong. Båda dessa aspekter lovar gott inför ett fortsatt utvecklande av konceptet, säger forskaren Andreas Fall på RISE.

Läs mer om projektet GrafCoat här!

Fakta

SIO Grafen är ett av sjutton strategiska innovationsprogram och drivs med stöd från Vinnova, Energimyndigheten och Formas. SIO Grafen arbetar för att svenska företag ska bli världsledande på att använda grafen och andra 2D-material.