Miljonregn över svensk grafenbransch – här är projekten som ska tackla samtidsutmaningar med hjälp av 2D-material

Grafenprojekt för 18 miljoner får grönt ljus

Fem nya 2D-materialprojekt får finansiering i SIO Grafens senaste utlysning. Den totala budgeten ligger på 18 miljoner kronor.

Hur kan grafen och andra 2D-material förbättra materialegenskaper eller funktioner i en tänkt tillämpning? Det är frågan som deltagarna för fem stora projekt snart ska besvara. Sammanlagt deltar 22 organisationer och företag från både Sverige, Norge, Japan och USA.

– Det känns jätteroligt att ha med projektpartners även utanför Sverige denna gång. Det märks att svensk grafenbransch har ett bra rykte internationellt, säger Elisabeth Sagström-Bäck, programchef vid SIO Grafen.

Den totala budgeten för projekten är hela 18 miljoner kronor. 50 procent är offentlig finansiering från Vinnova. Resterande del står företagen själva för. Totalt inkom 21 ansökningar.

– I den här utlysningen kommer projektparterna att adressera utmaningar inom både medicinteknik, elektronik, luftkvalitet, sensorer och kvalitetssäkring av grafen, avslöjar Elisabeth Sagström-Bäck.

Bland projektdeltagarna finns bland annat medicinteknikbolaget Wellspect, forskningstunga RISE och Chalmers tekniska högskola, tillsammans med vassa svenska deeptechbolag som 2D fab, Bright Day Graphene, Glenntex, Grafren, Graphmatech, Smena Catalysis och Tenutec.

Fakta: Medverkande organisationer
Medverkande organisationer i projekten är 2D fab, AirVoice (USA) Bright Day Graphene, Chalmers, Chalmers Industriteknik, Cobolt, Glenntex, Grafren, Graphmatech, Hitachi Energy Sweden, Huawei Technologies Sweden, Knaben Molybden AS (Norge) KTH, LayerOne, Linköpings universitet, Mangold Innovation, Mittuniversitetet, Renesas Electronics Corporation (Japan), RISE, Smena Catalysis, Tenutec och Wellspect.