Nya projekt sänker hinder för grafen

Nya projekt sänker hinder för grafen

Användningen av grafen ökar inom svensk industri. Nu har fem nya projekt beviljats inom SIO Grafen. Här ska hinder sänkas genom exempelvis standardisering, nya testbäddar och hållbar produktion.

Grafen kan lösa materialutmaningar inom en mängd svenska industriområden. När det strategiska innovationsprogrammet SIO Grafen presenterar de senast beviljade projekten ligger tyngdpunkten på att sänka befintliga hinder för ett bredare genomslag på marknaden.

– Vi är glada över att kunna snabba på svensk grafenutveckling med viktiga projekt. Grafen är ett nytt och hållbart material som behöver viktiga insatser för att nå ut till svensk industri. Med de här projekten ökar förutsättningarna markant, säger Elisabeth Sagström-Bäck, programchef SIO Grafen.

Genom utlysningen "Hinder och utmaningar för grafeninnovationer" har deltagare som bidrar med lösningar som tar bort eller sänker hinder för grafeninnovation fått medel från Vinnova. Här finns en sammanfattning av projekten: länk.

Deltagare i de projekt som fick finansiering i SIO Grafens senaste utlysning:
2D fab, Abalonyx, Bright Day Graphene, Chalmers, Chalmers Industriteknik, Grafren, Graphensic, Graphmatech, Linköpings universitet, Lunds Universitet, Megger Sweden, MEVA Energi, Mittuniversitetet, Mondi, Nordic Electronic Partners, RISE, Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Svenska institutet för standarder - SIS, UMV.

SIO Grafen är ett av sjutton strategiska innovationsprogram och drivs med stöd från Vinnova, Energimyndigheten och Formas. Vi arbetar för att svenska företag ska bli världsledande på att utveckla och använda materialet grafen och andra 2D-material.

Elisabeth Sagström-Bäck

Programchef SIO Grafen 0701-478397