Pellets av grafen blandat med polymer. Foto: Emmy Jonsson

Ökat tempo i svensk grafenbransch

Visionen är glasklar, år 2030 ska Sverige vara ett av världens tio främsta länder på att använda grafen för att nå industriellt ledarskap. SIO Grafen jobbar nu stenhårt för att få det att ske.

– Grafen kan bli en framgångsfaktor på många platser inom svensk industri, säger programchef Elisabeth Sagström-Bäck.

SIO Grafen har under sex års tid jobbat för att skapa en svensk bransch runt grafen. Genom innovationsprogrammet ska supermaterialet grafen ta steget från labb till industri.

– Bara under 2020 startade tolv nya industriella grafenprojekt inom SIO Grafen, och detta trots pandemin. Dessutom har flera äldre projekt gått i mål och vi ser att intresset för grafen ökar, säger Elisabeth Sagström-Bäck.

Bland de just genomförda grafenprojekten märks:

¤ Förbättrad rostskyddsfärg med tillsatt grafen, ett samarbete mellan Rise, ABB, Graphmatech och Tikkurila.

¤ 10 ton, ett samarbete mellan 2D fab, Ahlstrom-Munksjö Paper, SaltX Technology och Valmet för en storskalig grafentillverkning.

¤ Funktionaliserade grafenkvantumpunkter som läkemedelsbärare, där SHT Smart High Tech, AstraZeneca och Chalmers samarbetar i ett bioteknikprojekt.

Förutom projekten som tar grafen mot kommersiell användning händer mycket inom SIO Grafen. Från huvudkontoret på Chalmersområdet i Göteborg sänds webbinarier kring grafen varannan onsdag, det anordnas workshoppar om allt från arbetshälsa till internationellt samarbete. Närmast tisdag 9 februari väntar en digital och öppen årsstämma med en strategiworkshop.

– Sedan kommer årets första utlysning som öppnar 17 februari och vi planerar en ytterligare utlysning till hösten. Vi ser ett högt ansökningstryck, säger Elisabeth Sagström-Bäck.

SIO Grafen sänder ut veckovis nyhetsbevakning, månadsvisa nyhetsbrev och en fördjupad omvärldsanalys två gånger om året. Programmet stöttar även grafenföretag som vill knyta en examensjobbare till sig, samt samarbetar med EU-satsningen Graphene Flagship.

– Vi sätter svensk grafenbransch på kartan och jobbar intensivt med viktiga frågor som internationalisering, standardisering och karakterisering. Grafen är fortfarande ett relativt nytt material men möjligheterna till industriell användning är många, säger Elisabeth Sagström-Bäck.

Elisabeth Sagström-Bäck

Programchef SIO Grafen 0701-478397