SIO Grafen blir Graphene Flagship Partnering Project

SIO Grafen blir Graphene Flagship Partnering Project

Ledningen för Graphene Flagship har godkänt SIO Grafen som nytt Partnering Project. Ett viktigt steg för både den europeiska och svenska grafenindustrin.

SIO Grafen och Graphene Flagship går framåt tillsammans för att stödja den växande grafenmarknaden.

- Det är bra och viktigt att vi nu intensifierar samarbetet med Graphene Flagship. Detta gör kopplingen mellan de svenska och europeiska grafen-ekosystemen ännu starkare, säger Elisabeth Sagström-Bäck, programchef för SIO Grafen.

Med en budget på 1 miljard Euro representerar Graphene Flagship en ny form av gemensam och samordnad forskning i en aldrig tidigare skådad skala. Grafensatsningen utgör Europas största forskningsinitiativ genom tiderna.

- Vi vill att alla inom Graphene Flagship ska upptäcka den höga nivån och den stora mångfald som svensk grafeninnovation har. Förhoppningsvis skapar det nya affärsmöjligheter för grafen i Europa. Vi strävar också efter att öka antalet svenska Graphene Flagship Associate Members, säger Elisabeth Sagström-Bäck.

Graphene Flagship sammanför akademiska och industriella forskare för att ta grafen från labben till det europeiska samhället på tio år. Detta genererar ekonomisk tillväxt, nya jobb och nya möjligheter. Kärnkonsortiet består av över 170 akademiska och industriella forskargrupper i 21 länder.

SIO Grafen är ett nationellt strategiskt innovationsprogram som leder den industriella grafenutvecklingen i Sverige. Programmet stöds av Vinnova, Energimyndigheten och Formas och drivs av ett programkontor hos Stiftelsen Chalmers Industriteknik.

Visionen för 2030 är att Sverige då ska vara bland världens tio bästa länder när det gäller att utveckla och använda grafen för att säkerställa industriellt ledarskap.

SIO Grafen har redan investerat 215 miljoner kronor i 117 projekt med 160 organisationer och med en betydande andel små och medelstora företag. Programmet förväntar sig att investera ungefär lika mycket i innovationsprojekt för de kommande sex åren.

Vill du veta mer? Hör av dig till:

Elisabeth Sagström-Bäck, programchef

Skriv: elisabeth.sagstrom@siografen.se