Korrekt tryckfördelning i kontakt med textil är viktigt. Foto: Shutterstock

Smartare möbler med supermaterialet grafen

Textila trycksensorer med tillsatt grafen kan skapa framtidens sjukhusmadrasser, rullstolsdynor och en uppsjö smarta möbler. Det visar resultatet av svensk forskning i ett nytt SIO Grafen-projekt.

Trycksår skapar lidande, förlängda vårdtider och höga kostnader inom sjukvården. I ett Vinnovafinansierat SIO Grafen-projekt har nu svenska forskare tillsammans med företag undersökt prestandan hos grafenbaserade textila trycksensorer i ett antal utvalda produkter.

– Genom att övervaka trycket mellan användare och kontaktytan blir farliga eller obehagliga tryckförhållanden lättare att upptäcka och förhindra. Grafenbaserade sensorer ger flera potentiella fördelar jämfört med alternativa sensormaterial som designflexibilitet, kostnadseffektivitet och miljövänlighet, säger projektledaren Ting Yang Nilsson, forskare på RISE i Mölndal.

Tryckkänsligt tyg

Tillsammans med RISE-kollegan Valter Dejke och Linköpingsföretaget Grafren har de jobbat med trycksensorer baserade på grafenbelagda textilier, där tillsatsen av grafen skapar ett tryckkänsligt tyg. Flera företag, inklusive ETAC, Järven Health Care och NEP har sedan deltagit i processen.

– En stor fördel är att vid rätt applikation behövs inga extra materialkomponenter eller lager, förutom elektroder och ledningar, eftersom det ursprungliga textilmaterialet förvandlas till ett avkänningsmaterial med grafenbeläggning, säger forskaren Valter Dejke.

Framtidens hem

Att kunna erbjuda en gynnsam tryckfördelning är av stor betydelse, både ur ett komfort- och hälsoperspektiv.

– Dessa sensorer har potential att bli mycket användbara för att upptäcka tillstånd som kan leda till tryckinducerade skador, på grund av skadliga kombinationer av kontakttrycks storlek och varaktighet. Det är ett stort problem på sjukhus idag. Vi ser också positivt på att integrera och använda dem i framtidens hem och smarta möbler, säger Valter Dejke.

Hög precision

De grafenbaserade textilsensorerna känner av tryck eller inte på ytan, och kan indikera rörelse. Prestandan undersöks för mer krävande applikationer med hög precision. Ting Yang Nilsson är nöjd med resultaten och arbetet fortsätter.

– Tack vare projektet har vi god förståelse för potentialen av en framtida kommersialisering och har koll på produktionsvolym, kostnad och mervärde för slutanvändarna, säger hon.

Fakta:

Läs mer om projektets resultat här.

Läs mer om SIO Grafen här.

Läs mer om grafen här.