Toppbetyg till svenskt grafenprogram

Toppbetyg till svenskt grafenprogram

Efter nio år av strategiska innovationsprogram är utvärderingen klar. För SIO Grafen ger granskningen ett toppbetyg. Det är en bekräftelse på väl utfört arbete, samt en påminnelse om vikten av att fortsätta bygga grafenbranschen till ett svenskt industriellt profilområde.

Under 2023 har Sweco på uppdrag av Vinnova, Energimyndigheten och Formas utvärderat SIO Grafen. Det är en grundlig genomgång som nu presenteras i en 99-sidig rapport. Utvärderingen är mycket positiv och stöttande till programmets arbete.

– Vi gläder oss åt att utvärderarna pekar på 2D-material som ett potentiellt svenskt profilområde och en möjliggörande teknologi med ett brett användningsområde, säger Elisabeth Sagström-Bäck, programchef SIO Grafen, och fortsätter:

– Det känns bra att Sweco så tydligt lyfter fram SIO Grafens strategiska värde för att bygga ett omoget område med stor potential, att vi bidragit till Sveriges innovationskraft inom området och att programmet stärkt deeptechföretagen och deras viktiga utveckling.

Utvärderingens övergripande slutsats är att programmet är välskött och effektivt, och bidrar med ett mervärde i att skapa ett ekosystem för grafenaktörer, accelerera innovation och påverka de strukturella förutsättningarna inom området. SIO Grafen verkar inom vad som kan bli ett nytt svenskt profilområde, vilket ger möjligheter till andra potentiella mervärden utöver de som redan kan iakttas.

Sedan starten 2014 har 201 projekt med grafen och andra 2D-material finansierats inom SIO Grafen. 228 organisationer har varit involverade, varav nästan hälften små och medelstora företag. Programmet går nu in i sin avslutande etapp som pågår till och med 2026.

Fakta SIO Grafen

Ett program finansierat av Vinnova, Energimyndigheten och Formas som verkar inom 2D-material, primärt det nya materialet grafen. De extremt tunna materialen har egenskaper som andra material saknar och mängder av potentiella tillämpningsområden. SIO Grafen har genom projektutlysningar och strategiska insatser skapat ett nytt innovationsekosystem. Programmet leds av Chalmers Industriteknik. Läs Swecos utvärdering av SIO Grafen här!

Elisabeth Sagström-Bäck

Programchef SIO Grafen 0701-478397