PRESSINBJUDAN: Quality Innovation Award, den 29 januari kl 17-18.45 på Moderna Museet i Stockholm

Fem verksamheter från olika delar av Sverige har gjort innovationer med tydligt fokus på kundnytta och hållbarhet. Detta premieras under en ceremoni på Moderna Museet i Stockholm under måndagen.

Digitaliserad spårbarhet genom hela värdekedjan, digital brevlåda, smarta och hållbara stadsleveranser, effektiv montering av väggskivor med induktion samt ny produktionsteknik för komplexa former av höghållfast aluminium. Det är de svenska vinnande innovationerna som kommer från BipOn, Kivra, Trafikkontoret i Göteborg, Eskilstuna Elektronikpartner samt AP&T.

Vinnarna 2017 är:

• BipOn: ”BIP – Built in progress för full spårbarhet genom hela värdekedjan”
  • Kivra: ”Den digitala brevlådan”
  • Trafikkontoret i Göteborgs Stad: ”Smarta leveranser – Stadsleveransen”
  • Eskilstuna Elektronikpartner: ”Induktionslisten – effektivt montage av väggskivor”
  • AP&T: ”Produktionslinje för flexibel formning av höghållfast aluminium”

Sedan 2011 delas Quality Innovation Award ut i Sverige till organisationer som presenterat innovativa lösningar med tydlig koppling till medveten systematik i sitt arbete och med utgångspunkt från ett klart identifierat kundbehov. Bakom Quality Innovation Award står kvalitetsinstituten i ett flertal länder och SIQ - Institutet för Kvalitetsutveckling står för den svenska representationen av priset. Partners till SIQ i Sverige för detta årliga pris är Innovationsmyndigheten Vinnova och Deloitte Sverige.

Quality Innovation Award delas ut i ett flertal länder idag. Initiativtagare till priset är det finska kvalitetsinstitutet Laatukeskus och förutom SIQ i Sverige medverkar även kvalitetsfrämjande stiftelser i Estland, Lettland, Litauen, Tjeckien, Ungern, Israel, Baskien, Spanien, Kazachstan, Ryssland och Kina. För varje år ansluter ytterligare länder till Quality Innovation Award.

Med Quality Innovation Award vill de medverkande kvalitetsinstituten ge möjlighet för de deltagande organisationerna att ”mäta temperaturen” på det egna innovationsarbetet, kunna jämföra sig över land- och branschgränser och att visa upp sina innovationer och därmed bidra till att sprida kunskap som goda föredömen.

Domarkommittén för Quality Innovation Award 2017 i Sverige består av:

• Ann-Mari Fineman – Enhetschef Innovationsledning - Vinnova
  • Jonas Malmlund – Partner, Strategy & Operations - Deloitte
  • Karl Schultz – CEO - K2R Ventures AB och Styrelseledamot i SIQs Styrelse
  • Ida Gremyr – Biträdande Professor, Service Management and Logistics - Chalmers
  • Staffan Gullander – Professor emeritus - Stockholms Universitet

Obligatorisk anmälan till kommunikationsansvarig Karin Olofsson, 070-542 94 78, karin.olofsson@siq.se för att medverka vid ceremonin.