Utmärkelsen Svensk Kvalitet 2014 går till MTR som driver Stockholms tunnelbana

2014 års mottagare av Utmärkelsen Svensk Kvalitet tilldelas MTR Stockholm AB som på uppdrag av SL driver Stockholms tunnelbana. Det är 23:e året i rad som Utmärkelsen Svensk Kvalitet delas ut till föredömliga organisationer som långsiktigt och systematiskt arbetat med kvalitetsarbete. I år delas även ett Erkännande för framgångsrik verksamhetsutveckling ut till Byleskolan i Täby.

– Det är en stor ära att även i år få lyfta fram föredömen för kvalitetsarbete. Extra glädjande är att utmärkelsen i år går till en aktör i en bransch som det pratas mycket om. Att MTR Stockholm så målmedvetet och systematiskt utvecklat sitt kvalitetsarbete och därmed kunnat underlätta vardagen för många resenärer är föredömligt, säger Jerry Karlsson, VD för SIQ - Institutet för Kvalitetsutveckling.

Utmärkelsen Svensk Kvalitet är Sveriges mest prestigefyllda utmärkelse och tilldelas organisationer som påvisat synliga resultat av sitt framgångsrika kvalitetsarbete. Bakom utmärkelsen står SIQ som delat ut Utmärkelsen Svensk Kvalitet sedan 1992.

– Vi är fantastiskt glada och hedrade över att erhålla Utmärkelsen Svensk Kvalitet 2014, säger Peter Viinapuu, VD MTR. För fem år sedan tog vi över ansvaret för planering, drift och underhåll av tunnelbanan. Sedan dess har ledare och medarbetare, målmedvetet och med resenären i centrum, arbetat för att höja kvaliteten i leveransen av tunnelbanans olika delar. Idag kan vi se att punktligheten är den högsta i tunnelbanans 60-åriga historia och kundmiljön är renare än någonsin. Denna prestigefyllda utmärkelse visar att vi är på rätt väg i vårt fortsatta arbete framåt.

Utmärkelsen har till syfte att stödja utvecklingen av det systematiska förbättringsarbetet på organisationsnivå och lyfta fram goda förebilder till inspiration för andra, både inom privat såväl som inom offentlig sektor.

– MTRs kvalitetsarbete har varit systematiskt och för resenärernas bästa. Vi ser MTR som en seriös partner i kollektivtrafiken, med ett långsiktigt engagemang. Gratulerar till utmärkelsen, den är välförtjänt, tillägger Anders Lindström, VD för SL.

Utmärkelsen 2014 kommer att delas ut av H.M. Konung Carl XVI Gustaf vid särskild ceremoni den 12 februari 2015 i Stockholm.

I samband med tillkännagivandet av Utmärkelsen Svensk Kvalitet 2014 tilldelas även ett Erkännande för framgångsrik verksamhetsutveckling till Byleskolan i Täby.

Domarkommittén för Utmärkelsen Svensk Kvalitet 2014 består av:

– Staffan Zackrisson, fd VD Volvo Aero AB (ordförande i Domarkommittén.)
– Kjell Jansson, VD Svensk Energi
– Anders Mellberg, fd VD Agria International
– Gunilla Rittgård, VD för STS Student Travel Schools AB
– Håkan Viklund, Professor Mittuniversitetet
– Lena Lundh, Ordförande LeanForum
– Agneta Jansmyr, Landstingsdirektör Jönköpings läns landsting

Motivering från Domarkommittén till mottagaren av Utmärkelsen Svensk Kvalitet 2014

Domarkommittén har beslutat att tilldela MTR Stockholm AB Utmärkelsen Svensk Kvalitet 2014

MTR Stockholm AB har på kort tid nått en väl etablerad förbättringskultur som genomsyrar hela organisationen. För att öka kundvärdet och upplevelsen i tunnelbanan har organisationen etablerat systematiska angreppssätt som effektiviserar leverantörssamverkan, vidareutbildar medarbetarna samt mäter och följer upp nyckelindikatorer och kundtillfredsställelse. Valda angreppssätt drivs av engagerade ledare på olika nivåer och stöds av ett gemensamt verksamhetsledningssystem. Organisationen arbetar för att uppnå hög flexibilitet och omställningsförmåga genom att ständigt effektivisera processer och förkorta beslutsvägar. MTR Stockholm AB har integrerat hållbarhet i sina värderingar och processer och är genom sitt förtjänstfulla kvalitetsarbete ett föredöme för andra organisationer.

Motivering från Domarkommittén till mottagaren av Erkännande för framgångsrik verksamhetsutveckling 2014

Domarkommittén har beslutat att tilldela Byleskolan ett Erkännande för framgångsrik verksamhetsutveckling 2014.

Med ett konstant fokus på elevernas behov lyckas Byleskolan skapa och nå höga mål för elevernas lärande. Det tydliga engagerade ledarskapet tillsammans med medarbetarnas delaktighet utmärker och driver kvalitetsutvecklingen genom systematiska och delvis integrerade angreppssätt.

Byleskolan är ett gott exempel på hur ett målmedvetet och strukturerat arbetssätt kan påverka arbetsmiljön och stärka eleverna på ett socialt plan genom aktivt deltagande och ansvar i skolans systematik, vilket stärker skolans långsiktiga helhetsperspektiv. Ett förbättringsområde är att jämföra sig med ledande organisationer och sätta mål i utvecklingen av sina processer.

Mottagare av Utmärkelsen Svensk Kvalitet under de senaste fem åren:

- 2010 .SE - Stiftelsen för Internetinfrastruktur
- 2011 Condorens Förskolor och Service och Logistik vid Karolinska Universitetssjukhuset
- 2012 Karlskoga lasarett
- 2013 Glada Hudikgymnasiet och HSB Östergötland
- 2014 MTR Stockholm AB

För ytterligare information kontakta gärna:
- Jerry Karlsson, VD, SIQ - Institutet för Kvalitetsutveckling, Tel. 031-7231 06
- Marie Hagberg, Kvalitets- och miljödirektör MTR Stockholm AB, Tel. 08-578 610 00
- Anki Bång, Rektor Byleskolan i Täby, Tel 08-55558807

En detaljerad beskrivning av utvärderingsprocessen finns på www.siq.se

• utmärkelsen svensk kvalitet