Hälften av bolagen på 33-listan från inkubatorer och science parks

Ny Teknik och Affärsvärlden presenterade i dagarna årets upplaga av 33-listan som återkommande listar Sveriges 33 mest spännande teknik-startups. En snabb genomgång av listan visar på att hälften av företagen har koppling till inkubatorer och science parks som är medlemmar i Swedish Incubators & Science Parks.

En undersökning av årets 33-lista som branschorganisationen Swedish Incubators & Science Parks genomfört visar på att cirka hälften av bolagen på listan i likhet med föregående år kommer från regionala inkubatorer och science parks.

– Att hälften av de 33 bolag som av ledande affärs- och teknikpress anses vara de mest spännande startupbolagen har koppling till inkubatorer och science parks visar på hur kritiskt viktiga dessa verksamheter är för att omvandla forskning till innovativa bolag som löser samhällsutmaningar lokalt och globalt, säger Kajsa Hedberg, vd Swedish Incubators & Science Parks.

Om inkubatorer och science parks
En inkubator erbjuder en dynamisk process för utveckling av människor, affärer och företag. Inkubatorn bistår entreprenörer med aktiv och anpassad managementsupport, finansiella, tekniska och kommersiella nätverk samt en kreativ tillväxtmiljö med tillhörande kontorsservice.

Science parks är stimulerande och utvecklande miljöer som erbjuder kunskapsintensiva tillväxtföretag infrastruktur, nätverk och affärsutveckling. En science park kan beskrivas som en mötesplats mellan människor, idéer, kunskap och kreativitet samt utgör ofta en plattform för större innovations- och utvecklingsprojekt.

För mer information eller vid frågor

Emanuel Alvarez
kommunikationsstrateg samhällskontakter

emanuel.alvarez@sisp.se