Användarvänlig app ska stärka besöksnäringen i Norduppland

Mellan Tierps- och Älvkarleby kommuner pågår ett arbete med att utveckla en gemensam digital destination - Upplev Norduppland. Med hjälp av Sisyfos Digitals plattform OVERBLIQ TM har en app tagits fram.
OVERBLIQ matchade alla våra behov. Leverantören lade stort fokus vid att anpassa plattformen efter vad vi behövde och att göra verktyget användarvänligt, säger Lena Wänkkö, koordinator näringsliv och turism Tierps kommun.

Samarbetet började som en tanke om att ha en gemensam evenemangskalender för Tierps och Älvkarleby kommuner, men utvecklades till en helt ny digital destination, med egen hemsida och app. Tidigt i projektet kom de fram till att en digital plattform skulle kunna fungera som ett skyltfönster för varumärket Norduppland och stärka besöksnäringen.
– Vi såg en möjlighet att skapa något som våra olika aktörer i kommunerna kan använda. Att finnas digitalt blir allt viktigare och vi tror att vi kan hjälpa dem genom denna plattform som är väldigt enkel att använda, säger Linda Helzenius, näringslivsutvecklare Älvkarleby kommun.

Användarvänlig för både besökare och aktörer
Lena Wänkkö och Linda Helzenius kände båda att Siyfos Digital och OVERBLIQ kunde uppfylla alla deras behov. Eftersom ingen av dem har någon tidigare erfarenhet av programmering var de ute efter en partner som kunde leverera en enkel och användarvänlig plattform – både för användare och administratörer. Målet var att både besökare och invånare enkelt ska kunna navigera och hitta information i appen. Dessutom ska det vara enkelt för aktörer, som till exempel företag och organisationer, att lägga in information om sin verksamhet och sina evenemang i plattformen.
– Projektledaren på Sisyfos Digital har varit mycket lyhörd kring vårt önskemål om ett verktyg med hög användarvänlighet. När det gäller det tekniska kring appar hade vi inga avancerade förkunskaper. Vi har trots detta nått ett lyckat slutresultat. Sisyfos har omsatt våra önskemål till ett tekniskt fungerande verktyg, genom att vi har haft möjlighet att resonera och lämna feedback under hela processen. Det har varit ett givande samarbete, säger Lena Wänkkö.

Stora utvecklingsmöjligheter
Plattformen stod klar under senvåren 2019 och släpptes då på prov. Under sommaren testades appen av bland annat sommarjobbare utan tidigare erfarenhet av programmering eller besöksnäring. De fick testa sig fram i att använda appen och se vad som var enkelt att förstå och vad som behövde förbättras. Även aktörer i kommunerna fick tillgång till appen och började lägga in information om sig själva. All feedback från aktörer och användare har sedan använts för att utveckla appen ytterligare.
– Det är otroligt hur lättanvänd appen är för både användare och administratörer. De enda tekniska kunskaper man behöver är i princip hur man kopierar och klistrar in text.Vi ser dessutom appen som en levande plattform som hela tiden vidareutvecklas och det finns möjlighet att lägga till nya spännande funktioner i framtiden. Till exempel att man ska kunna boka och köpa biljetter, kanske ta guidade rundvandringar i appen och liknande. Det finns mycket utvecklingsmöjligheter så samarbetet med Sisyfos Digital och OVERBLIQ är långt ifrån över, avslutar Linda Helzenius.

Appen finns att ladda ner på Appstore och Google Play

• Semester