EGBS hjälper Frälsningsarmén att bygga nytt intranät

Frälsningsarmén har med hjälp av egbs consulting påbörjat implementationen av ett nytt intranät. Lösningen kommer att basera sig på den sociala plattformen IBM Connections, som används av Salvation Army internationellt. Det nya intranätet kommer att nyttja styrkan i Connections och samtidigt hålla det enkelt och användarvänligt för sällananvändaren.

Just användarvänligheten har varit en viktig aspekt för Frälsningsarmén i sitt val av intranät. Beslutet har föregåtts av en behovsanalys där slutanvändare intervjuats och observerats.

– Behovsanalysen har fokuserat på användarna och deras behov, inte på teknik. Med det resultatet i handen vet vi nu vad vi vill ha och vad vi behöver. Intranätet är vår digitala arbetsplats och det är viktigt att det underlättar vårt arbete och stärker tillhörigheten. Vi kommer att fortsätta att vidareutveckla intranätet för att underlätta för alla anställda inom Frälsningsarmén att utföra sitt dagliga arbete samt förbättra vår internkommunikation mellan individer och arbetsplatser, säger Leif Bergström, kommunikationschef på Frälsningsarmén.

EGBS, som har lång erfarenhet av att hjälpa företag och organisationer att bli framgångsrika inom digitalt samarbete, kommer att bygga intranätet och har även levererat behovsanalysen.

– För oss är det viktigt att IT-lösningar verkligen gör nytta, och en förutsättning för att en IT-lösning ska ge nytta för verksamheten är att den också ger nytta till sina användare, säger Erik Näslund, verksamhetsutvecklare på EGBS.

Intranätet planeras vara i drift hösten 2015.

Kontakt angående detta pressmeddelande:Erik Näslund, verksamhetsutvecklare, EGBS, 070-218 92 34, erik.naslund@egbs.se

• Datorer, datateknik, programvaror

Jimmy Eriksson