Ladda snabbare och behåll kunderna

E-handeln är starkare än någonsin. En färsk undersökning från HUI visar att handeln online har ökat med hela 12,8 procent under Q1 2010, i jämförelse med samma period 2009.

Enligt SiteScanners undersökning tar det i snitt 6 sekunder att ladda en e-handelssajt i en webbläsare för en person som besökare sajten för första gången, och med en uppkoppling på 2 Mbit per sekund. Det är åtmonstone några sekunder för mycket för att kunna garantera att kunden stannar och genomför sitt köp, detta enligt siffror från en attitydundersökning utförd av Forrester i augusti 2009.

Så hur kan ni undvika affärsavbrott och säkerställer att kunderna stannar på webbsidan istället för att går vidare till första bästa konkurrent? Det handlar om att optimera bäst och ladda snabbast.

Jämför webbläsare
Dina kunder använder olika webbläsare. För att säkerställa att alla e-kunder får en positiv upplevelse måste du således jämföra de olika webbläsarna. Det kan bara göras genom att exekvera hela sajten i verkliga webbläsare och jämföra resultaten mot varandra. Skillnaderna i laddningstid är förvånasvärt stora.

Alla kunder surfar inte snabbt
Större delen av alla webbanvändare i Sverige surfar med en uppkoppling på ungefär 2 Mbit per sekund. Alla mätningar och tester måste därför göras med en lina som motsvarar normalanvändaren.

Snabb, men också snygg
Utsmyckande applikationer såsom Flash och Javaskript tar mycket prestanda. Av den anledningen bör sajten alltid testas i en webbläsare innan lansering. Då kan felen upptäckas innan de hinner påverka försäljningssiffrorna.  Bra punkter att hålla extra kolla på är cachning av webben, användandet av Javaskript och CSS:er samt storleken på enskilda objekt. Många gånger är det bilder och Flash som ställer till det.

Benchmarking ger kött på benen
Benchmarking mot era största konkurrenter ger en fingervisning om hur väl ni har lyckats med webben. Enligt SiteScanners undersökning tar det i snitt 6 sekunder att ladda en e-handelssajt för en normalanvändare. Se till att ligga under det.

SLA-kravställning

Affärsavbrott på webben ska mätas ur ett besökarperspektiv genom att simulera hela transaktioner eller klickmönster. Det räcker inte att endast titta på enskilda komponenter. Synliggör frågan internt genom att sätta upp tydliga riktlinjer för vilken laddningstid er sajt ska ha och hur stora affärsavbrott verksamheten tillåter under ett år. Det bör finns en tydlig systemägare som ställer krav på IT och drift, intern eller extern.

Läs mer om optimering av laddningstid på SiteScanners webbplats

• Elektroniska affärer, kommunikation

• lansering e-handelsbutik
  • e-handelsbutik
  • svarstid
  • svarstider

SiteScanner är marknadsledande i Norden inom extern webbövervakning. Tillgänglighet, svarstid och kapacitet på kundernas webbsidor kontrolleras ur användarens perspektiv.

Genom effektiva övervaknings- och larmsystem kan SiteScanners kunder minska nertiden för affärskritiska webbtjänster och säkra sina intäkter.