Lär känna Anna-Carin Bjelkeby - Sizes CFO

Vi på Sizes arbetar utefter visionen att utmana oss själva och marknaden för att fler ska ha råd att tillgodose sitt bostadsbehov. Genom ett stort engagemang och en vilja att förändra byggbranschen mot det bättre arbetar vi dagligen med att effektivisera en annars förlegad sektor. Det kallar vi att ta initiativ!

Vem är du och vad är din roll på Sizes?

-Jag är anställd som Chief Financial officer (CFO). Min roll innebär att ansvara för ekonomi och finans vilket bland annat innebär övergripande ansvar för den externa och interna finansiella rapporteringen. Andra viktiga områden förutom att leda arbetet inom ekonomifunktionen är bland annat budget, finansiering och likviditetsplanering.

-Jag uppskattar årstiderna, och då menar jag inte Vivaldis mästerverk. Våra fyra årstider har alla sin charm och för mig medför det alltid en hel del utomhusaktiviteter. Vår och sommar innebär båt- och skärgårdsliv vid mitt fritidshus i skärgården, och kanske en golfrunda ibland. Hösten spenderar jag i skog och mark, också som jägare. På vintern är det skidåkning som gäller.

Vad har du för tidigare erfarenheter och hur kan dessa användas inom Sizes?

- Jag är Civilekonom och efter avslutade studier flyttade jag till Stockholm 1990. Närmast kommer jag från Bygg- och entreprenadföretaget Zengun. Innan dess var jag på FM Mattsson Mora Group. Från vattenkranar till kök och badrum till stora byggkranar i Stockholm City. Kombinationen av min erfarenhet från tillverkningsindustri och bygg- och entreprenad kan vara en fördel för Sizes.

Vad är viktigt för dig i din roll här på Sizes och vad har du för vision för bolaget?

-Jag försöker alltid göra skillnad och har en inneboende drivkraft att ingenting är omöjligt. Jag har alltid varit nyfiken på att lära mig nya saker och det är viktigt att ha kul på jobbet.

Vilka utmaningar ser du i branschen och hur kan Sizes bidra till lösningen av dessa?

-Det är och har varit för höga barriärer att som hyresgäst ta sig in på boendemarknaden. Sizes som samhällsbyggare är en viktig spelare i att producera bostäder på ett effektivt och hållbart sätt. Sizes gör skillnad.