Sizes inviger ny fabrik för tillverkning av flerfamiljshus

Hustillverkaren Sizes inviger ny fabrik i Oskarshamn för tillverkning av flexibla och moderna lägenheter. Konceptet gör det möjligt att sänka byggkostnader, korta byggtider och samtidigt höja kvaliteten. Vid full drift är målet att uppnå en produktionskapacitet om 2 400 lägenheter per år.

Den industriella processen innebär att husen kan tillverkas med högre kvalitet, på kortare tid och till en lägre kostnad än andra bostadsprojekt. Tillverkningen görs möjlig genom användandet av korslimmat trä, så kallat KL-trä. Materialegenskaperna hos KL-trä gör det möjlighet att bygga 3-8 våningshus med trästomme och med stora variationsmöjligheter där husen kan anpassas efter bostadsutvecklarens specifika behov. Sizes kan leverera flerfamiljshus med upp till 25% lägre kostnad och på en tredjedel av ledtiden i jämförbara projekt.

- Intresset för vår produkt är mycket stort och tillverkningen av de första två hundra lägenheterna är igång. Vår vision är att etablera Sizes som den ledande aktören vad avser utveckling och industriell tillverkning av kvalitativa flerfamiljshus. Med vår nya fabrik tar vi ett stort steg mot att förverkliga den visionen, säger Niklas Andersson grundare och styrelseordförande för Sizes.

Vid den officiella invigningsceremonin deltog bland annat Landshövdingen i Kalmar län, Thomas Carlzon, som både talade om Småländsk företagsanda och skogen som en miljövänlig resurs.

- Sizes förenar effektivitet och hållbarhet på ett unikt sätt och kan på det viset tillverka en fantastisk produkt. Det är underbart att se hur den fantastiska råvaran trä kan komma in i ena ändan av fabriken och en mer eller mindre färdig lägenhet komma ut ur den andra, säger Thomas Carlzon, Landshövding för Kalmar län.

Styrelseordföranden
Niklas Andersson
niklas.andersson@sizesworks.com

Sizes bygger och monterar idag moderna trähus med hög kvalitet till en lägre kostnad, där nästan hela processen sker i fabrik för att spara så mycket tid som möjligt. Vi producerar allt från flerfamiljshus till kontor och samhällsbyggnader med fokus på det sociala rummet. Vårt fokus ligger på framtiden, och vi känner att vi kan stå för framtiden!